Vilovecka

Vi har ju bott på Herrhagen nu en vecka och det har varit underbart!
Men kände att molly behövde en vilovecka efter två tävlingar och mycket måsten, så hon har fått bara vara :)
Så idag så sadlade jag å red, först på banan, repeterade lite av det vi gjorde med Fredrik i tisdags. I skritt gick kontraställningen kanonbra! Hmm.... Hon har nog övat i smyg ;)
Sedan körde jag lite fokuserat på galoppfattningar, stanna, backa och när rätt bakben är i backen så fram i galopp, när jag tänkte så så fick vi till det hur bra som helst!! Alltså när du fattar galopp så startar ju galoppen på det yttre bakbenet för att sedan gå över på diagonala inre bak yttre fram och tredje steget är ju inre fram. Så om man ber om galopp när yttre bak är i backen så blir det lättare för hästen att göra rätt :)
Å hur vet man när den är i backen då? Jo,ryggning är en tvåtaktig gångart, precis som trav, så inner fram ytter bak å vice versa är i backen samtidigt, så när jag vet att hon flyttar bak inre fram så flyttar hon bak yttre bak och jag kan då be om galopp och galoppfattningen kommer på rätt ställe utan spring :)

Usch vad teori det blev här då, men bra att sätta ord på saker ibland :)

Elvis fotade lite




Sedan skrittade jag ut i skogen hit å dit utan att hålla i tyglarna :)
Åh vad jag älskar min häst !




Texas å Melker igår <3




Barnen idag





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0