Torsdag

Igår skjutsade jag min farfar till ögonläkare på förmiddagen, så jag fick tid till hästarna innan dagishämtningen.
Tog ner molly på banan för att jobba lös och hade faktiskt med muta för första gången ;) skurit en morot i små små bitar och lagt i fickan då jag funderat mycket på min superdupermatgladahäst och att jag nu känner mig redo att börja träna inkallning och inte bara hålla henne på avstånd.
Släppte lös henne och hon brallade iväg när jag skickade bort henne men bara efter två varv så kom hon och sökte upp mig och höll sig sedan i 20-25minuter bara runt mig hela tiden! 
Skritt trav galopp stopp byta varv allt funkade så började med att när vi vänt upp för look at me så stannade hon där och jag backar ett steg, kutar med ryggen, håller fram handen och visslar mitt vissel som jag visslar på henne i hagen. Tog ett tag innan hon vågade komma då vi tränat på att hålla avstånd och stå kvar så lite försynt tar hon försiktigt några steg mot mig och hon får moroten (som honinte visste att hon skulle få)
Whoade henne där och gick 10meter och kallade in igen, samma igen, tog ett tag men sen kom hon försiktigt, jagwhoar henne när hon har ca 1 meter kvar till mig då jaginte vill ha henne inpå mig och att hon fortfarande ska respektera min bubbla. Så fick hon en morotsbit.

Gick en bit igen å gjorde samma.
Efter kanske 5 gånger så började hon haja så då när hon börjat ta några steg emot mig så sprang jag bakåt så hon travade emot mig och reser mig rak i ryggen och whoar henne när det är en meter kvar ca. Supernöjd!

Var lite chockad att det funkade så bra :P

Och att hon liksom ståt kvar "ground tie" utan grimma eller nåt tills jag kallar och inte bara springer ikapp såfort jag går :)

Min fina <3







Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0