Tänder

Tänder tänder...
Molly är ju precis fyllda tre och mycket händer i munenn.
I våras var vet Wadås hos oss och kollade läget och ville då vänta med vargtänderna då nya rön visar att om man väntar tills hästen fyller 4 med vargtänderna så kan många av dem absorberas/tappas av sig själva... Vilket såklart ger minst ärrvävnad och skada i tandbenen, men nu känner jag att om vi ska in med ett bett i munnen nu så vill jag ha bort dem, plus att de är så pass stora (jämfört med vargtänder på andra hästar jag sett) så tror inte att dessa kommer absorberas upp av sig själva...
Så ska boka tid på kliniken efter nästa lön tänkte jag... En vän var där med sin häst förra veckan och rekommenderade henne, det känns tryggt då jag inte har så stor tandläkarerfarenhet :)
Så så får det bli :)
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0