fredag eftermiddag, första gången med kalvar

Ja, så var det nu dags!
Mitt hjärta bultade när jag satt på Molly i ridhuset med 11 andra hästar och väntade på att dörren skulle öppnas och 9 stutar (heter det så?) skulle komma in....
Jag försökte verkligen andas, vara lugn och inte spegla av på hästen att jag var förväntansfull, rädd, nervös, taggad, adrenalinstinn och överlycklig på en och samma gång, men hur lätt är det tror ni ;) Gjorde mitt bästa och det måste ha fungerat, för Molly var inte rädd någonstans, bara nyfiken, när de kom brallande in i ridhuset som ett kosläpp på försommaren, hon drog sig emot dem och jag försökte att inte störa för mycket, men ändå inte låta henne gå fram ända till dem :)
 
Höll mig nära Tjano, men eftersom han var en av de få, eller faktiskt en av två tror jag, som jobbat kor först så va ju han tvungen att hjälpa till lite, men vi andades och hängde på.
tre st fick börja sätta hjorden nere vid c i ridhuset och efter en liten stund så var det min, jeanettes och en till tjejs tur, Jag på Molly 3 år, Jeanette på sin kuse, 2ÅR!! och sedan den andra tjejen som var ovan hon med.
Jag fick uppgiften att va i mitten och halvcirkla framför kalvarna och få dem att hålla ihop (de var ännu inte helt satta) (satta eller "sätta hjorden" "settle the herd" betyder att man får kalvar/kor att vilja hålla ihop som en grupp, något de har i sig, men inte gör automatiskt om de aldrig gjort det förut, och dessa kalvar var oridna (nej, man rider inte PÅ kalven, men de var oridna på det viset att ingen vallat dem med häst tidigare) så dä tar det lite tid.
cirklade runt dem, fick Molly att känna sig trygg, ingen stress och Dr Gary Potter kom med små instruktioner om var jag skulle och när. Sedan fick jag trava i halvcirkel och sedan cirkla runt hela hjorden. Molly var såååå tuff! Hon va som att hon aldrig gjort annat och mitt självförtroende stärktes och vi stärktes och blev ett riktigt bra team!
Plötslig tbryter en kalv ut ur hjorden när jag är på andra sidan och gasar förbi jeanette och vi försöker få fatt i den, men nix, tooo slow, så det blir stampede (flocken rusar iväg) och vi får jobba som ett team på att få upp dem till c igen :D
Detta var allra första gången för alla oss tre och jag är så nöjd med hur vi pratade med varandra och tillslut fick upp hjorden av oridna tuffa kalvar till c, alla 9 kalvarna va mycket större än jeanettes häst :D
 
detta har Kela fångat på film och finns att se här: Tack Kela!!
PS det är inte Mololy som gnäggar hela tiden, det trodde min mamma ;) det är en flockbunden häst som tränar på att vara ifrån sin syster ;)
 
 
 
http://www.youtube.com/watch?v=49KeIZNQ4jo
 
Se och le! :D


Kommentarer
Malin Andersson

Hejsan Tette! Så kul att träffa dig och Johan! Hoppas vi ses snart igen! :) Kramar Malin

Svar: Tack detsamma! Jättekul! Vi får se till att det sker :D kram!
Tjabos matte

2014-07-28 @ 11:12:47
URL: http://ropingmalin.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0