Fortsättning med kalvarna på fredagen...

Efter att vi satt hjorden och alla fått prova att rida runt den och hålla kvar den och även splitta den, rida igenom hjorden utan att de freakar ur och drar iväg, så satte vi hjorden i corallen och började jobba två och två.
 
Vi skulle få med en kalv ut ur corallen och få med den igenom två tunnor och sedan tillbaka igen.
Jag fick som tur va vara med Johan och trygga Tjabo och vi gjorde ett bra temwork!
Jag fick plocka ut kalven som Potter valde ut, den stod bakom en annan kalv och det kanske inte ser svårt ut, men man måste precis veta var man ska lägga sig och sin häst för att försiktigt få bort fel kalv och fortfarande få den man ska ha att varakvar där man vill och inte hänga med fel kalv tillbaka till de andra, Molly skötte sig exemplariskt och vi fick ut honom ur fållan. Ut i ridhuset och nu lugnt och föriktigt ha koll på att kalven inte vänder sig om och skuttar tillbaka till polarna, drar iväg åt sidorna eller stannar upp och kollar omgivningen för mycket för att hinna en plan som den vill följa istället för att låta sig puttas runt av oss ;)
Precis när vi fått ut den längst staketet så kosparkar den så den nästan träffar Molly ;)
 
Vi börjar lugnt och försiktigt, jag på höger, Johan på vänster, så drar den iväg till höger efter lilla fållan och jag ber Molly springa ikapp (här ser ni vårt största problem jag pratat om, fram NU! Alltså ett av våra största mål vi jobbar på) Men hon hinner iaf ikapp och är fortfarande med (ha i åtanke att dethär är ca 30min efter att kalvarna kommit in i rihuset och hon fortfarande är väääldigt ny med kalvar!!) stöter tillbaka kalven på rätt spår, Johan är med och fångar upp och genom tunnorna och sedan lugnt och försiktigt tillbkaa till fållan. YES! Vi klarade det!!
Jag försöker alltid se till att klappa och berömma Molly mycket när hon är lugn och fokuserad, hoppas verkligen att det förstärker känslan av att hon gör rätt :)
 
Här kan ni se hur det såg ut, å fan va nöjd jag var och är!
 
http://www.youtube.com/watch?v=ZjeKg4tuhmk


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0