Nu så :)

Denna vecka har jag äntligen börjat sätta igång kusarna.
Mollys sår har läkt (skorpan kvar, men vore va utom fara)
Tjabo är lite svullen i ett bakben pga ett yttepyttsår, men annars mår han bra :)

Mån longerade vi båda våra hästar själva. Molly kändes fin och villig.
Johan lät Tjabo springa lös och happy å studsa lite :) 

Tis löshoppade jag båda två.
Molly hoppade på slutet 75cm (högst hittills, skitlågt, jag vet, men hon har aldrig haft nåt intresse.
Först tog hon det halvdant, sedan slog hon i en hov så bommen trilla å tredje språnget så tog hon i fint med ryggen och svävade över.
Då sänkte jag direkt och lät henne rulla över 50cm två gånger för att få upp ajäövförtroendet och vilja görat igen :)
Tjabo började jag på 70 och gick upp till 110 (med bara en bom, inte enoxer eller markbom...) och han svääävar Över och suger riktigt mot hinderna och taggar till.
Sänkte till 50 så han fick hoppa av sig några gånger, då tog han det både från höger å vänster innan jag hann med ;)

Båda två övade jag inkallande med efter hinderna (hade några av tores ponnypellets)

De hakade snabbt :D

Onsdag fick båda stå pga gymnastiken för barnen.

Torsdag kom Sara ut och skrittade Tjabo, hon har ridit honom en gång när han va 3 och hingst, så de känner inte direkt varandra :)
Gick över förväntan! Hon hittade start stop och back utan att ta i tyglar eller driva med skänkeln :) bra gjort! Hoppas på fler turer ihop :)
Jag lät molly rulla lite i linan och sedan hoppade jag upp.
Skrittade med Sara och Tjabo några varv, stämde av framdel bakdel fram stop back och sidepass. Red inte mer än 5minuter, men det räckte som start :)
Hon va lugn (och jag med ;) )

Fredag morgon duschade jag Tjabo, behövdes verkligen!
Sedan longerade jag honom en stund och han rörde sig fint trots bakbenet :)

Hoppas hinna rida molly i em :)







Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0