Första gången med krav på ridbanan sedan innan skadan...

I sensomras fick Tjabo inflammation i båda bakknäna, vilket såklart fick oss att fundera på varför.
Var det för att han gått med slides i sommarhagen med lerig nedförsbacke hela sommaren?
Har vi ridit för hårt?
Ärftligt?
Mm mm
Man kan ju aldrig veta säkert men vi beslutade oss för att när vi ska sätta igång honom så ska vi ta det lugnt, vilket vi nu gör.
Nov satte vi igång på rakspår, skritt och lite korta sträckor trav.
Sedan stod han hela dec då vi va i Thailand å julen å allt kom emellan.
Sedan nyår har vi sakta sparkat igång oss.
Bara rakspår, sakta sakta ökat på, trav, för en vecka sedan ca så la vi in korta sträckor med galopp samt att vi börjat klättra lite ute. Allt fortfarande på rakspår för att belasta så lite som möjligt.
Igår passade jag på när banan var slaskig å någorlunda mjuk, ner och jobbade runt lite på den.
Först mycket flex (överställning) inåt och utåt, sedan små långsamma volter i trav.
Först ville han trava på framåt, men ganska snabbt hittade jag knapparna och tänkte på att sänka mina händer och inte hålla (engelskt) hela tiden.
Pillade lite med fingrarna och mycket ben!!!
Han gick i den takten jag ville, fint samlad och bar sig fint.
Kändes verkligen mjuk och villig och det känns som att vi är på rätt väg.
Var på banan ca 20minuter (vill göra samma här, öka på belastningen långsamt) sedan gav vi oss och hade "stå still" träning mitt på banan och tittade på Tobbe som tömkördes :) han var duktig på det med, trots att det var länge sedan vi stod still länge :)
Kram på er därute



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0