PSSM

Är en obehaglig sjukdom som (finns massor med studier och procentuppgifter, men i stora drag) ett antal procent av qh och ph lider av (många andra raser med) men det är i största gruppen hästar av halterhärstamning...
Finns massor att läsa om detta och det jag skriver här är inte exakta siffror :)
Fick igår reda på att ett syskon till Molly (Dun it with akirazity eller Blossom som hon kallades) hade detta och fick tas bort vid tre års ålder.
Finns ingen info om hennes pappa, Dun it with charm, är testad, men han har en helbror (fick jag reda på precis nu, så fick gå in och redigera här ;) ) som är testad pos!!!
Nu ska Molly testas (testar även Tjabo på en gång) för de 5 vanligaste genetiska sjukdomarna inom quarteraveln. Har precis fyllt i formulären och lämnar min beställning idag.
PSSM kan orsaka mystiska hältor, korsförlamning, ovilja att röra sig och humörförändringar.
De ska i kort hålla sig ifrån socker och få mkt extra fett.
Nu får vi se hur lång tid allt detta ska ta, men jag lovar att hålla er up to date :)



Kommentarer
Chrissie P

läskigt, hoppas dina inte har det!

2013-01-24 @ 19:13:22
URL: http://chrissiep.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0