Arbete från marken av båda

 
Johan har plogat av ridbanan någorlunda, så nu går det att röra sig på den och man kan jobba hästarna lite där.
 
Började med Molly
Tog ner henne på banan, släppte henne lös så att hon fick trava runt några varv, gasa några långsidor och kolla av banan lite innan jag började ställa krav.
Kopplade i linan i repgrimman och bad henne flytta bakdel, flytta framdel samt för första gången gå sidepass. Det var svårt tyckte hon, som gärna tog steg framåt och bakåt. Men när hon trampade över fint så bröt jag och berömde och väntade på det berömda tugget. Sedan provade jag igen och hon förstår ju så snabbt vad det är jag vill! Blir alltid så förvånad över hur smarta hästar är, bara men kommer in i deras hjärnor :)
Fick inte den där superkänslan idag tyvärr, inte 100% kontakt, men tror att det var för att hon var mer fokuserad på de andra hästarn aän på mig, tyvärr...
 
Försökte få henne över på "min sida" och slutade när hon gav mig så pass mycket uppmärksamhet att jag inte vågade pressa mer idag, fortsätter nästa gång. Vill inte pressa och förstöra, då hon ju är bebis och inte klara av att hålla fokus längre stunder.
Våra träningssessioner brukar hålla sig mellan 15-20 minuter, sedan slutar jag alltid. Det är ungefär vad hennes rödhåriga huvud klarar av so far ;)
 
Sedan fick hon gå in och äta sin kraft och storebror Tjabo fick komma ner på banan.
Han hade en god kontakt redan från början. Jag släppte honom lös och skickade honom åt vänster, på volt, stannade vände in mot mig, skickade åt höger och stannade och gjorde så några gånger.
Kopplade i linan och bad om att flytta allt (som med Molly) och han e ju en stjärna! Märks att han vuxit i kroppen och har bra koll på benen nu...
Sidepassen var han nästan bäst på, vilket han inte varit förut, och han travade sedan runt mig i låg form på ca 1m lina= väääldrigt liten volt, i  båda varven och trampade under sig och kämpade på. JÄTTEFIN!
 
Idag hoppas jag att jag ska hinna ut innan mörkret faller :) Kanske kan få nån bra bild på mina små älsklingar <3
 
Bjuder på en gammal sålänge, här är Tjabo 3år (2 år sedan)
 


Kommentarer
Ingrid "Tinka" Carlsson

Härligt att följa ditt arbete med hästarna! Lycka till!

2013-02-27 @ 08:50:04
URL: http://www.lintrollets.se
cowboysara

När hade du tänkt påbörja inridningen av Molly? Ska bli kul å se er utveckling!! Kram

2013-02-27 @ 13:58:09
URL: http://www.cowboysara.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0