Veterinären

Nu har Marianne varit här :)
Tog och gick några steg med tjabo och sa: såhär gör han (rycker nosen upp å ner) hela tiden i hagen på banan ut i skogen med eller utan bett.
Okej, vi drogar å hoppas det är tänderna för headshakingsyndrome vill vi inte att det är!
In med nålen å vänta några minuter å på med munstegen.
Bak i munnen såg han fin ut, raspade lite vassa kanter men inget att anmärka på, inga sår i kinderna och inga lösa kappor, allt därbak UA.
Av med stegen å kolla de tre kvarvarande tänderna i framkäken. (En tog jag ju bort häromdagen, de båda på höger sida lösa och den nedre på vä sida fast och inte ruckbar.)
Tog bort de båda på höger sida och den övre var riktigt vass, kantig å konstig så jag tror att det var boven! Men det återstår att se!
Båda hingsttänderna precis påväg ut å ligger å trycker precis under skinnet, ajaj, jag som haft problem med mina visdomständer vet hur ont det kan göra!
Så dem ska jag hålla koll på!

Sedan fick han stå inne 2timmar å kvickna till, under tiden körde jag å Texas Melker till kalvsvik å tillbaka. Elvis åkte med pappa å jobbade i lastbilen :D

När jag skulle ta ner tjabo så ryckte han 2ggr på vägen ner, alla "sår" såg fina ut å inget blod kvar.
Longerade några varv i varje varv i trav och inte en enda gång ryckte han!!!

Nu håller vi tummarna för att vår känslige häst lugnar sig i munnen och får må bra <3
Tur jag har Marianne <3



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0