Tjabos dag

Jag gör ju saker med Molly ungefär varannan dag, särskilt om jag gjort något lite mer påfrestande (som igår när hon var med och travade som handhäst) så idag fick hon vila och tjabo fick all uppmärksamhet (till mollys förtret! Hon stod hela tiden och längtade ut till ridbanan å mig)
Visste inte riktigt vad jag skulle göra idag, men sadlade å på med bosalen. Ner på banan å tänkte "jag ska tänka att jag rider Molly!"
Så jag var lika noga me grunderna på tjabo idag som på henne.
Han var stel när jag skulle böja nacken åt båda hållen å snurrade några varv, så bara den enkla saken som Molly gör 100% rätt fick vi kämpa på med säkert 5minuter.
Sedan aktivera tygel och flytta bakdelen, det kan han!! Bra!
Sedan red vi runt i små 8or, sedan red jag på rakspår och siktade in mig på riktmärken (den stolpen, den bommen, slangen, traktorn!) för att ha mål och märka att han verkligen går dit jag säger (som med Molly) gick kanon! Han vänder verkligen schysst nu!
Trava lite och gjorde skänkelvikningar i båda varven, gick över förväntan.
Skritt, vände på bakdelen och wow vad det gick bra, tror jag lösgjorde honom ordentligt :D
Två varv galopp i varje varv (banan tung efter regnet) och han verkligen bar sig och jag kände ryggen höjde sig under mig.
Sedan körde jag sidepass över bommarna som låg där.
Först blev han nonchalant som typ "tror du att jag är nån jävla trailhäst!!"
Men när han förstod att han faktiskt var duktig på det så stod han och smaskade och såg stolt ut :D
Då hoppade jag av och gick upp :)
Märks att husse blivit mer medveten vid hanteringen med, nu stod han lös still i gången medan jag fixade maten och gick fram till boxen när jag skickade honom :) vassego!!

Husse och minken har börjat bygga en dummy :D



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0