Dag 2 fm

Dag 2 fm

På med sadel och allt på en gång.
Erika la fram ett L, 4 tunnor och en "bro/pall"

Kände av henne i longeringen å hon kändes med och positiv, skicka ut bogen/shoulder in på höger sida gick utmärkt! Inga öron bak å lågt huvu å flyt!
På vänster sida var det lite hårdhet och jag fick gå på, göra några gånger och efter kanske 4ggr gick det bra och vi stod still och tänkte på det.

Sedan testa "led rakt fram" i skritt trav stanna back å fick jättebra tips på vänstersidan (som korkade jag alltid leder på) och kom så långt att "kom nu går bussen! Stanna! Böj knän och rygg (som back uppsuttet) och hon backade med mig, utan att ta tag i repet!!!"
Tänka på att höja armbåge, axel, hand upp mer än vad jag gjort innan och inte fastna i stumt läge!!!

Sedan kom det svåra ;) höööger sida!! Shit! Det var ju inte jag tränat på! :P

Gick ju sådär ;) svårt med motoriken...
Fick testa på Erika å leda henne, stanna, höja handarmbågeaxel, "rycka" i rep och inte fastna stumt.
Fick rätt känsla och skulle testa på Molly, svårt!
Fick när jag skulle stanna henne stanna lite framför, mot staket för att rama in henne, tänka på att vä hand skulle upp mer mot öron/man, ha höger hand redo att jobba med handsidan mot knuten på grimman i pulserande rörelser och små ryck i repet. Tillslut gick vi till det, men stor träningsfaktor på den övningen när vi kommer hem, sedan ha i tanken att om hon stannar bra och korrekt, inte backa henne varje gång då det kan bli så att hästen blir "varför ska jag tänka fram om jag ändå ska backa" och det vill jag INTE!!

Soakade det...

Sedan skicka runt tunnor, upp på pallen och stå där, backa av. Backa L med små hjälper ett steg i taget och allt det känner jag mig nöjd och stolt över :D

Hoppa upp

Böja, stå still, gå mot speciella mål, stanna (mha böja såklart)

Sedan skulle 5hästar leka pleasure så vi hängde på, fick följa efter Jeanette och saddlebred-hästen för att Molly skulle få självförtroende att hänga på flocken och trava när jag sa bl.a.

Gick skitbra!!!

Hon kastade med huvudet 2ggr och då ska jag rycka rakt in i repet en snabb gång utan att fastna för att bryta av den tanken å det funkade bra, när jag skulle öka traven fick jag lite baksits (många hästar på liten yta så min mage sa nog bromsa fast inte min hjärna) så då blev hon fundersam å frågade om hon skulle stanna så sen stannade jag. Tänka på det!!! Fram fram bak bak!

Sedan skulle vi stå still och titta på Kattis, men då smög hon hela tiden ett steg, jag var konsekvent å frågade Erika om jag gjorde rätt (böja och stanna) och det gjorde jag, men Molly var trött å fortsatte å fortsatte å fortsatte så tillslut när hon stod still tog jag beslutet att "jag ska skritta till Lotta (en långsida) stanna där och hoppa av" så gjorde jag det och hon stannade stod still några sekunde och jag hoppade av.

Sedan somnade hon ;) rätt beslut Tette!!! :D

Nu är det lunch, Molly äter å jag ska äta med, vill bara anteckna först så att man inte glömmer alla viktiga detaljer ;)

Puss på er!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0