Tur med handhäst idag igen

Har inte så bra "träningsinspiration" just nu, så när jag kom till stallet för att fixa innan kvällsfodringen, så tig jag ut Tjabo å Molly på en tur till ridhuset å tillbaka.
Gick in en sväng i skogen vid rosenhill å då gick Tjabo under en låg gren samtidigt som Molly stod kvar på vägen då hon inte fattade vad vi skulle in i skogen å göra, men jag la mig raklång bakåt me huvudet på tjabos rumpa, kom under grenen, Tjabo tog några travsteg å Molly sköt efter som en gummisnodd och var helt plötsligt framför Tjabo. Allt gick väldigt fort, men slutade bra :)
Sedan trav hela vägen fram å tillbaka, bad om en normal trav så de fick ta i lite, jag red lätt och lät båda bjuda på framåt. Hon e så jäkla snygg å titta på när hon rör sig!!!!
På hemvägen testade vi för första gången en galopp med handhäst, bad om galopp i backen vid svinstallet å Molly hoppa å studsa, Tjabo studsade två gånger (han som aldrig bockar) men sedan flöt de på bra uppför resten av backen.
Utvärderingen är att Tjabo är världens bästa lärare!
Kommer hon fö långt fram (vill ha hennes huvud vid mitt knä) så hytter han mot henne att hålla sig på sin plats.
Kommer hon för långt bakom så hytter han med bakfoten att "där har du inte att göra"
Han gör ett kanonjobb! Så jag behöver aldrig rycka å slita i repet utan hon har bra slack, jag slipper få ont i armen och det blir bekvämt för alla :)
Mötte en tjej idag som frågade hur gammal hon va...
Berättade att hon blir två i augusti å att Tjabo e storebror å att han blir 5 i maj.
Hon typ va tyst och bara tittade på dem så sa hon : "oj! Du e modig du!"
Fast jag känner inte så, känner mig aldrig nervös på Tjabo, vet var jag har honom och vet var jag har Molly och de vet var de har varandra. Så jag har faktiskt aldrig tänkt på att jag är ute med (i engelska-ryttares-ögon) två unghästar.
De är bäst <3
Puss på er alla och bjuder på en bild på min lilla hästtjej som fyller ett år idag! Grattis till min systerdotter malou!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0