Fredagen

The day of truth!
Ja, eller alltså, nu var det dags för oss att kliva upp och visa vad vi tränat på och lära oss massa nya läxor att öva på :)
Hon har varit med mig hela dagen! Hon har lyssnat och skött sig så bra som jag faktiskt inte trodde att hon skulle göra.
Började med att lasta in henne hos Lena och åkte 10min till ridhuset. Lät henne stå kvar (hon har verkligen landat i transporteringen, stårstill och äter)
In för teoretisk genomgång och gruppindelning. John sa att hon skulle va med på båda lektionerna (men hennes huvudgrupp var på em) för att bara stå och hänga och sköta sig hela dagen...
Lastade ur och in i ridhuset. Skickar, look att me och shoulder in. Jag tyckte det gick bra (ingen t-rex) men såklart inte perfekt ;)
John tog över och gjorde allt med lite mer fart och respekt (hon trycker gärna mig med bogen i vändningarna och blir hängande i repet när man ber henne att ge efter i nacken, måste bara mer konsekvent med det, nu nu nu ska du komma hit, inte om 2 steg!)
Tangogame och sedan fick hon stå vid ridhusväggen resten av lektionen och jag försökte kolla på de andra. Fick korrigera henne en gång i minuten då hon tog ett steg fram eller bak eller sidan. Var konsekvent och exakt. Sedan fick hon gå in i transporten och äta medan vi åt pizza till lunch.

Efter lunchen var det vår grupp.
Sadlade (då det inte skadar att hasadeln på för vanan)
Gick in i ridhuset.
Tog fram två oljefat, en presenning och en pall (bro)
Skickade över pressen, gjorde 8 genom tunnorna och skulle skicka henne över pallen utan att gå i cirkeln (3m radie runt pallen) och John gav tips om ansats (viktigast!) och hur jag skulle skicka henne på en stor volt och ge henne mkt rep och stanna henne innan när ansatsen var bra och be om små steg mm
Sedan fick jag gå in i cirkeln för att få henne att stanna med framfötterna på pallen (smita snabbt framför henne) och sedan backa av efter tuggningar.
Sedan be om små steg fram för att få på bakfötterna, smita in framför och stoppa henne, klappa och be om att backa ner ett steg i taget. Gick jättebra tillslut när jg hade koll på min position.
Sedan gick vi över till förberedande för ridning.
Skakade fendrarna, ingen reaktion.
Stod på en tunna å skickade henne mellan å stannade henne mellan å klappade henne överallt och skakade på sadeln och allt sånt å hon tog det supercoolt!
Hoppade ner och gjorde övningen med att trassla in henne (som jag la ut en film på häromdagen när jag testade hemma) och hade då gjort rätt, skulle gå bort från henne men såklart inte DRA henne runt. Men det gick bra åt båda hållen.
Sedan var det dags för fot i stigbygeln och hålla hennes nacke böjd, med vä hand, plus lite man, hö hand i hornet och i med foten. Hoppa upp och ner, utan att vara försiktig, och hon försöker bita mig i rumpan!!!!
Hästjä"kel!!!
Så jag hoppar på båda sidor och hon försöker bita hela tiden!!!
Ber John om hjälp då jag inte kan klura ut hur jag ska lyckas korrigera när jag har händerna fulla och jag får tips å D hjälper, för då iaf :)
Hoppar upp och hänger över henne med center of gravity rakt över henne å håller med armbågen på andra sidan sadeln, och allt går bra.
Gör på båda sidor och jag har så jäkla svårt att hoppa upp på "fel" sida. (Höger) plus att jag har långkallingarna och tighta jeans.
Men gick ok.
Sedan fick hon vila i mitten ett tag (alltså stå och låta infon sjunka in) och hon somnade typ :P
Sedan, innan vi slutade, så jobbade John henne i trav över pressen, jobbade på exaktheten i trav (tango) och hon skötte sig bra, tillslut!!
Jag är så nöjd med dagen och fick massa nya tips och massa nya nycklar!
Stolt!!!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0