Så tråkigt när folk inte vet vad de pratar om och yttrar sig åt en stor skara människor som redan är lite fundersamma runt westernridningen...


Läs detta ,alla mina westernbekanta. Det är från Tidningen Ridsports nyhetsbrev, angående vårt eventuella samgående med SRF. Hårresande.

Tankar från webbredaktören
Svenska Ridsportförbundet har diskussioner med westernryttarnas organisation WRAS om ett eventuellt samgående. I tider när mycket talar för att dressyr, på samma sätt som i all övrig tävlingsverksamhet inom Ridsportförbundet, kommer att kräva hjälmförsedda ryttare förs diskussioner om att gå samman med en organisation där alla tävlar med cowboyhatt på huvudet.


Jag har absolut inget emot westernryttare och westernridning (jag älskar för övrigt westernfilmer) men är inte just kopplingen till forna tiders westernliv ett huvudskäl (!) till att utöva sporten och jag har aldrig sett exempelvis Clint Eastwood eller salig John Wayne i hjälm.

Nu ska det åtminstone i USA finnas hjälmförsedda cowboyhattar men jag tvivlar på att de är tilltalande för westernfolket. Vid sidan av hästen är väl den äkta cowboyhatten bland de viktigaste inslagen i westernridning. Någon motsvarighet finns inte hos Ridsportförbundet, såvida inte någon räknar dressyrens frack dit.

Om själva hästägandet är en livsstil, så är westerngenren en ännu mer utvecklad livsstil. Dit hör inte bara cowboyhatten utan även utrustning som boots, jeans, chaps, sadlar och repgrimmor. Någon anledning till att WRAS vill ingå i Ridsportförbundet är egentligen svårhittad. Är det inte bättre om respektive organisation försöker utveckla sin egen verksamhet i stället för att bilda ett större och betydligt mer svårhanterligt förbund?

Den beslutande församlingen i frågan är respektive årsstämma. Att Ridsportförbundets stämma kan tänka sig ett samgående utan hjälmkrav på westernryttarna låter i mina öron lika orimligt som att westernryttarna gör avkall på sin cowboyhatt.

Jörgen Ottosson

[email protected]


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0