Inspiration

Blev så inspirerad av ett inlägg i en väns blogg...
Citat...
"Trött
Älskade Dusty börjar tycka det är tråkigt att inte få aktivering alls. Han är ju van vid mycket jobb med både kropp och knopp. Idag försökte jag iaf lite aktivering i stallgången och det uppskattades av herrn. Tränade även på att stå stilla och till min förvåning så kunde han idag stå helt lös medan jag satte på täcket och sen mockade ur lite bajs ur boxen. Detta trots att han stod en bra bit ifrån boxen och att det fanns höpåsar mitt framför ögonen på honom. Det är väl så som John sa på cliniken: du får säga till hästen "stå här" och den säger "nä nu går jag". Sen säger du "stå här" och hästen säger igen "nu går jag". Efter ett par sånna vändor kommer du säga "stå här" och hästen säger "jaha, du vill att jag står här, okej perfekt". Haha så sant så!" slut citat
www.chrissiep.blogg.se

Så jag hade insläppet ikväll, hade gott om tid och som sagt, kände mig inspirerad så jag skulle tatag i tjabos "stå still i gången" problem.
Alltså lös med grimskaft i backen.
Så d gjorde jag.
Ställde honom på ett ställe. Flyttade han fram en hov så flyttade jag tillbaka, flyttade han åt sidan så flyttade jag tillbaka. Samtidigt som jag spånade hans box och pratade med Åsa (som får agera vittne om ingen tror mig) ;)
Efter 5-6minuter så stod han still!!! Man såg att hela hans kropp förändrades, han sa typ "Jaja, skitsamma, du får väl som du vill då" å sänkte huvudet, gäspade JÄTTESTORT och tugg tugg slick slick.
Då berömde jag och släppte in honom till kraftfodret <3
Tack för inspirationen!!!!



Kommentarer
Chrissie P

Så himla kul ju! För exakt så var det med Dusty också. "Jaha, ja men jag står väl här då, varför sa du inte det först?" :P haha Hästar är fantastiska djur :)

2012-11-01 @ 22:01:37
URL: http://chrissiep.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0