Jobb på lina och trav på böjt spår...

Tjenna världen!

Idag började vi med att springa av oss på lina, han var verkligen taggad och gasade 0-100 på säkert 1sekund! Inte så mycket hopp och stök, bara galopp i väääldigt hög hastighet på hellång lina runt runt på banan och han ÄLSKADE det! Öronen fram och ett par sparkar rakt ut emellanåt och en överlycklig pålle :)

Efter att han fått springa av sig i säkert 5minuter i varje varv, i den höga hastigheten! Så tog jag in honom på kortare lina och bad om skritt, jog och galopp. Han lyssnade klockrent på kommandona och kändes riktigt trevlig, ställde honom innåt i båda varven och bad honom att sänka sig och jobba i joggen och han var riktigt vacker att titta på, hade mycket energi kvar, men på rätt sätt och använde den till att få tassarna där jag ville.
Jobbade på så i båda varven och när jag kände mig 100% nöjd gick vi till husse som satte upp.

Han verkligen älskar när man håller på med honom nu, vill visa att han kan och försöker sitt bästa.

Han såg lugn och avslappnad ut, Johan körde lite lydnad, mycket svängar och små volter samt att backa ett steg i taget för mycket små hjälper och få massa beröm.

Sedan bad han om trav och travade för första gången på böjt spår och hela varv (har travat långsidorna tidigare) svängde i traven och berömde hela tiden. Han gick lugnt och avslappnat i vad som såg ut som en väldigt bekväm jog.

Efter traven skrittade han lite på böjt spår och bad honom stanna några gånger och alla steg idag gick verkligen kanoners.

Kan ha berott på att även lilla jag höll klaffen och lät dem jobba på och lät Johan koncentrera sig ifred på vad han höll på med ;) Inte lätt för lilla mig, men jag gjorde ett bra jobb!

Planen nu är att göra samma som idag även på torsdag, samt skritta och trava med Johan uppepå i lina så att vi på lördag, men Anneli´s hjälp, kan prova på att galoppera för första gången, då ska vi ha lina, eftersom vi inte har någon rundkorall... Bara som säkerhet, och det kommer säkert att gå jättebra. Sedan galoppera någon gång till nästa vecka (om allt går bra vill säga) sedan vintervila med promenader och klättra i skogen.'

That´s all folks!



En bild jag tog för några veckor sedan, tänk vad länge vi haft snö redan :)



Kommentarer
Ingrid "Tinka" Carlsson

Åh, vad roligt att höra att Tjabo utvecklas så fint. GRATTIS! Bra jobbat, även om du inte själv får sitta på.

Keep up the good work Johan!

2010-12-15 @ 00:39:05
URL: http://lthastar.blogg.se/lintrolletshastar/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0