Galoppen i lördags

Ja, lade ju bara ut en film så ska sammanfatta lite om hur det gick

Pappa hade plogat en 8 på banan då jag bett honom ploga på ett visst vis men han inte förstått riktigt, så det började inte så bra, höga snövallar att hoppa över på volterna...

Longerade först i "hopp och lek"-tempo, som han inte alls ville, var lugn som en filbunke och tyckte mest att snövallarna var asjobbiga!

Longerade lite när för att jobba honom och fick iaf igenom det jag ville och en riktigt bra STOPP med rumpan under så då var det dags för Johan och Anneli att börja, jag blev förvisad till utsidan av ridbanan ;)

Upp med JOhan, lite skritt och trav i lina och sedan prova pussa igång honom (pussljudet är mitt kommandoord för galopp) i galopp. Anneli hjälpte till att pussa lite från mitten och han galopperade något varv, saktade av och galopperade några varv igen, so far so good...

Bytte varv och då, precis i fattningen, halkade han till lite, men fatatde och då började sadeln att glida (det sista jag sa till Johan innan jag blev förvisad var att han skulle spänna gjorden) och då blev Tjabo rädd för JOhan hamnade ju på sniskan och han fortsatte galoppera i 180... saktade av, vi rättade till, provade trava, men han ville bara tokgaloppera...

Bytte till det första (vänster) varvet där det gick så bra från början, och där var allt kolugnt, galopperade fint på beställning och det såg ut som att husse hade koll.

Bytte till det svåra varvet igen och han bara drog i 180...

Tog det lätta varvet och gav oss med det.

Tjabo var dyngsur av svett, men inte stressad när vi slutade, varja gång han gick i vänster varv så var han lugn och samlad (för att vara oinriden) men blev antagligen osäker och rädd i högervarvet.

Skulle prova idag igen och börjar longera, som vanligt, men då är det så halt så han går omkull det första han gör, så jag longerar på kortare lina i bara skritt och trav och försöker få igenom en ställning i båda varven, vi beslutar oss för att inte prova galoppen idag, då det är snorhalt och det antagligen skulle hända samma sak mend JOhan på så jag kopplar loss honom och Johan skrittar runt.

Tränar på ställning, får igenom ställningen i högersidan, som han har jättesvårt för, går ställd till vänster i vänstervarv, rakspår OCH högervarv, men efter lite uppmjukning och mjuka ledande tygeltag så förstod han vad vi ville och jag tror att han tyckte att det var bekvämare och gå så.

Kollade så "one rein stopen" fungerade och det tyckte jag han gjorde bra.

Fick till 2 riktigt bra stoppar med rumpan under och "bakåttänk" och en jättefin ryggning på slutet med knappt något tryck i tyglarna alls!

Nu har Tjabo ryggvila till i februari, då får vi åka till ridhuset och ta tag i galopp och allting.
Nu blir det vänjning av tygeltag i bett, skogspromenader, löshoppning, lösgalopp och mys på planeringen :)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0