Läskigt att föra grimman över huvudet

Vår första träning blev igårkväll.
Efter att Tjabo rymt och Pappa tagit in honom i stallet och jag anlänt, så skulle vi ta av grimman. Det är ju en simpel sak tror man, men han har ju faktiskt stått med grimman på sig i sommar och säkert inte tagit av/på den så ofta så det var faktiskt lite läskigt...

Han kastade upp huvudet när Lena försökte så jag stoppade henne och började från början... Smekte hans panna och sidan på huvudet, masserade halsen och fortsatte upp mot nacken/öronen och varje gång jag närmade mig så kastade han upp huvudet, jag stod tålmodigt kvar, höll i grimman och varje gång han kastade sig bakåt tog vi ett steg fram tills han stod still och sänkte huvudet och lät mig praktiskt taget gräva i öronen och massera hårt i nacken. Då drog jag nackstycket på grimman upp och ner och på och av och han stod som ett ljus med huvudet långt ner mot marken och hade funnit sig i att "jaha, det är såhär jag gör för att det ska bli bra" och jag tog av grimman och gick ut.

Imorse vid utsläppet så började jag med att redan innan jag skulle sätta på grimman så repeterade vi vad vi gjort kvällen innan så han stod med huvudet långt ner, avslappnad och jag fick ta överallt. I början stramade han emot lite, men det tog inte alls lång tid, kanske 2 minuter sedan var grimman på och han stod avslappnad kvar :)

DUKTIG PÅLLE!!

Ut till hagen gick han felfritt och stannade på mina uppmaningar, snett bakom mig. Hittills har han skött sig bra!
Ska ut vid 16, då Lena ska rida, och se hur det går när vi tar in Tore idag.

Hörs senareRedan bästa vänner



Kommentarer
Anonym

Inte bara pållen som är jätteduktig...

Kramar från mormor & Nisse

2009-09-25 @ 01:29:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0