En vecka utan krav, bett i munnen

Så, ursäkta uppehållet, men det har varit en massa annat på agendan så har låtit båda pållarna stå en vecka. Kalla det vila, soakning, uppbyggnad, eller helt enkelt "matte har inte tid" ;)
 
I tisdags så var jag i stallet 3 timmar, men borstade dem bara, shamponerade svansar och myste. Tjabo stod och sov i stallgången när jag redde ut hans svans (vilket tog lagom många minuter, ca 20). Klippte av en 5cm och flätade den så den slipper hänga ner i leran i onödan <3
 
Mollys svans kapade jag av 15cm, hon slet ju av halva svansen i våras och den är ju så ynklig!! Shamponerade, redde ut och kapade av för att sedan fläta, så nu hoppas vi att den växer ut till nästa säsong ;)
 
Igår så tog jag in Molly och på med rep å grimma, tog med longerpisken för första gången och gick ner på banan. Hon kommer ju gärna undan, med att öka tempot, när jag bara kräver med repet, då hon vet att jag inte når henne tillräckligt och jag vågar faktiskt inte gå närmre, för hon kan känga upp bakkängorna så nu har jag funderat och nu åkte longerpisken med.
 
Skickade ut henne på volt och hon hade bra med energi direkt så lät henne bara galoppera på och släppte pisken, tog väl en 7-8 minuter innan hon slog igång hjärnan och slutade gasa som en dragster runt runt (men jag väntade bara ut henne, skönt att få röra på sig tänkte jag)
 
Sedan tog jag upp pisken och krävde trav, galopp trav galopp och redan på min första galopp efter trav så snärtade jag till henne, precis på min 3e signal (efter visa vägen, pussa och sedan på med pisken istället för "snurra repet") och oj! Fan vad hon blev med! sedan kunde vi jog, trav, öka trav, jog, galopp, jog, trav galopp osv. Utan pisk och på små signaler.
 
Tänk vad lite det behövs för att man ska bli respekterad!!! Höll på rätt länge och när vi slutade var hon som en hundvalp <3
 
Gick upp till stallet och hade massa tid så kastade in ett bett i munnen. Tvådelat, med fasta ringar, på ett vanligt träns. I med det, inga problem, men tränset var för stort, så fick ta av det och byta träns och på med det, inga problem, huvud sänkt, gapar snällt, tuggade lite, visst, men tog inte många sekunder innan hon nöjde sig att stå med det, så då tog jag ut henne på spolplattan och spolade av benen och hon brydde sig inte ett jota om bettet :D
 
Ska boka tid hos tandläkaren och få ur vargtänderna innan jag börjar använda tyglar osv vid ridning, men att ha det nu när jag rider/longerar/borstar dör hon inte av och går det såhär bra så känns det gött :D
 
Hon har ju faktiskt haft bett, EN gång, när hon var 1,5 år ;)
Ska försöka hitta den bilden...
 
Haha :D beeeebis
 
Tjabo tog jag in och borstade av igen, de har fått gå nakna några dagar då det varit 15plus dygnet runt, men nu skulle det bli kallare, så sanera och på med täcke på grabben.
 
Så nu hoppas vi att jag kan börja jobba hästarna igen lite smått <3
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0