Söndag efter lunch

Efter lunchen så fick vi som ville börja med kalvarna, börja med det, några gick till andra ridhuset och fortsatte med det som de ville träna på för att sedan komm atillbaka till kalvarna senare.
Jag och Molly stod redo bredvid Tjabo och Johan när kalvarna kom in, helt fokuserade på det som komma skulle och oj vad Molly blev lycklig när de kom in!
Vi fick sätta dem vid E och först fick 6 personer hjälpas åt att valla hjorden en bana, på tid. När de samlat djuren i pennen så var det vår tur att göra samma bana, fast baklänges ;) vi var 4 sekunder snabbare, men våra djur välte ena tunnan så då fick vi 5 straffpoäng så de andra vann ;) Det var jättekul att jobba som ett lag och ha koll på varandra och kalvarna och de andra hästarna och ta det lugnt mm.
 
Sedan skulle vi va små lag om 3 och vi blev tilldelade två kalvar som vi skulle få ut, rida en bana, ställa i lilla fållan och bli klara (på tid) men vi fick tyvärr inte veta vem som vann :( (för det är ju dödsviktigt va ;) hehe, nä, men kul att veta)
Då var jag Johan och Fredrik på lag och jag tror att vi har stor potential till ett bra team här! Pratade bra med varandra, hästar som kompletterar varandra, och god kokunskap (iaf på Fredrik och Johan ;) )
Det var jättekul och jättenyttigt att få ur de två djuren ur flocken (gjorde jag å Fredrik) och sedan hålla dem på rätt spår! Tyvärr tog minnet slut i min telefon så Kela kunde inte filma denna eftermiddagen :(
 
Sedan var det alla andras tur och jag & Molly hjälpte de flesta med att vara hjälphästar och stödhästar till bla Pepzy och Walle, som först tyckte kalvarna var döööööläskiga, men ändrade sig när de märkte att  de flyttade undan för oss.
 
Sedan fick alla som ville prova ta en kalv var och boxa den uppe på kortsidan. Jag stod över med Molly då det ändå blev 3 timmar aktiv koridning (inkl tid då jag bara stod med henne antingen på marken eller sittandes i sadeln, men för hennes hjärna var det också träning)
Johan fick i uppdrag av Potter att ta den jävligaste kalven (japp, fanns en sån!) och ta upp den till kortsidan och boxa den och hålla den där. FAN vad snyggt Johan och Tjabo red!
Synd att många började bli trötta då och hellre stod och tjitttjattrade med varandra så de inte såg hur det faktiskt ska se ut!
Kalven drog några vändor emellan hästarna med (Johan kunde inte stoppa den för alla stod med sina hästar helt utspritt och var 20 hästar här och där så jäkligt svårt läge) Men han gjorde det bra och fick upp kalven en sista gång och sedan bara lugnt skrittade ner den till fållan igen och backade bort Tjabo och sa att "jobbet är klart nu" och Tjabo stängde av.
 
Just den knappen är så kul att se på Tjabo nu, att den faktiskt fungerar, har den aldrig gjort tidigare. Han är PÅ på en millisekund, men AV har varit sådär.
Nu stod han flera gången helt av och halvsov, nån annan jobbar kalven som kommer farande på fel ställe, husse säger NU! och Tjabo hoppar fram i 180 för att blocka den och sedan bra, Så! så vänder JOhan lugnt tillbaka och Tjabo fortsätter sova, det är ju dit man vill komma! (Kan fortfarande bli mycket snabbare på just av, men det är såååån skillnad!!!)
 
Sedan ställde vi hästarna i boxarna, jag mockade ur, Johan hjälpte till att lasta kalvar, sedan hjälptes jag Johan Kela John och Fredrik åt att mocka bort efter kalvarnas natthärbärge och fixade och donade så att ridskolan skulle tillåta kalvar fler gånger :D
 
Sedan var det dags och lasta, och det hade jag varit nervös över HEEELA dagen :(
Eftersom det blev som det blev i torsdagsmorse så hade jag ingen aning om hur det skulle gå...
In med Tjabo och sedan stod Johan med mat i en hink och jag skickade Molly, hon ville inte och frös fast (men ingen panik) Jag andades och försökte bara vara lugn, men bestämd då jag inte ville få henne att stänga av hjärnan som hon gjorde hemma i torsdags, efter att hon trampat igenom luckan...
Tror det tog 5 minuter (men kändes som 20) så bestämde hon sig för att hon ville gå in, bara sådär, och då gör hon ju det... Puckohäst!
Sedan stod de som ljus hela vägen hem <3
 
Det var den helgen det!!
 
Och vad har vi nu tagit med oss från helgen? Vad har vi för plan för hösten?
 
Molly fyller 3 år om drygt en vecka, vi har inte bråttom, vi ska tillsammans bli ett ännu bättre team nu och stort fokus kommer ju bli att bygga upp kondition och hennes kropp så att hon ska hålla länge (vilket jag påbörjade redan för 1,5 år sedan) lite varannandagtänk fortfarande.
 
Vi ska fokusera på att få ner växlarna i sätet
Hon ska fram när jag säger fram!
Sqwareining ska tillämpas mer och mer i alla situationer för att få bort mina hjälper med händerna
Nu har vi ju den inplanerade trailday om 3 veckor, där vi ska kunna massor av hinder :P Men jag tar det som det kommer, vi ska dit och "rida en tur i skogen"
 
Tack allihopa som var med i helgen och gjorde campen till det den är!!
Tack John och Erika som orkar åka hemifrån en månad för att lära oss svenskar att rida sina hästar ;)
Tack Dr Gary Potter som 71år ung orkar åka över halva jorden för att lära oss korkade svenskar att förstå Texan ;) och jag ska helt klart lära mig att bedöma hästars exteriör bättre :D
 
Kram på er alla
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0