Fredagskväll

Varför blir fredagskvällarna alltid så sena? Jo, skönt att ta det lugnt i stallet efter en pissvecka och mommo och morfar var med och höll mig sällskap.

Först red jag Tjabo med mommo å Tore, genom tunnlarna över åkrarna, i princip bara skritt.
Han känns inte fräsch...
Ömmar fortf i hoven och känns stel i bak.
Måste ta ut en hästskojare...
Men idag får han följa med till färingsö på en lugn tur där. Det behöver husse!!

Sedan ut med Tjabo och in med Molly.
Borsta å sadla å ner på banan. Hon va först ofokuserad å ville bara titta på Tore som stod å åt gräs. Men tillslut fick jag henne med mig.
Morfar: -ska du inte ha två tyglar?
Tette: -dethär är min tygel...
Morfar: - ska du inte ha ett riktigt träns om du ska rida?
Tette: dethär rider jag i (repgrimman)
Morfar: - ja, vill man flyga av så!
Tette: - det är därför jag checkar av henne från marken först, för att få henne med mig, annars rider jag inte...
Morfar var tyst...

Checkade av och fick med mig henne.
Knöt ihop repet till tyglar och hoppade upp (enligt våra rutiner)
Hon stod still å skötte sig.

Gick fram (tap on but) och gick över bommar och svängde åt båda hållen och tänkte på att svänga med höft å skicka rätt. Svårt men när jag gjorde rätt och hon förstod så gick det kanon.
Skulle gå över bron (våran är smal) alltså bara över på långsidan. Hon gick ÖVER! ;) alltså, utan att sätta nån fot på, bara tog ett långt kliv över.

Mycket stanna å starta.

Jättenöjd!!!

Hoppade av efter ca 5min (längsta passet hittills) och morfar säger:
-hon va ju jättesnäll ju!

Å Japp! Det var hon :D pga allt mitt hårda jobb!!!
Han trodde inte på mig när jag berättade hur hon betett sig på den första clinicen ;)
Han kliade henne i pannan å sa : - neee, inte du inte! :)

Tack för all hjälp hela tiden mommo å morfar!!!!

Puss på er!!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0