Varför jag rider en så ung häst?

Fick en kommentar av "Annika"

"Kan du motivera varför du rider en så ung häst ( och har gjort länge) ?? Hur tänker du, vore intressant med en förklaring! "

Så ska väl försöka förklara hur jag tänker med Molly och inte ta det som ett påhopp då säkert fler undrar då vi i Sverige brukar börja lite senare :)

Har ägt Molly sedan hon var 2veckor och fick hem henne när hon var 6månader.

Vi har gjort det mesta ihop sedan dess, hon hade minishettissadel på sig när hon var 8månader och gillade läget.
Hon är en jäkligt positiv, tuff, orädd och modig liten tjej!
Vi åkte på träffar i klubben och fick skit för att jag hade med en 8mån häst och typ gick över en bro i ridhuset, varför kan man undra då både hon och jag gillade det och vi bor 5min transportresa därifrån, inte 50mil som det kan vara när man visar halvblodssto med föl på ex flyinge som är betydligt yngre!
Jag satte på mig skygglappar för alla påhopp och fortsatte lära min häst saker, vi hade kul, var med i en trail at hand och showmanship när hon var 1år och hon hängde alltid på :) jättekul!

Jag gjorde någonting med henne kanske varannan vecka, ex gick en promenad på 15minuter, hade henne på ridbanan och ledde henne 10 min mm, allt för att hon inte skulle bli övertränad i hjärna och kropp. Mellan det går hon ute i hage dygnet runt och mådde bra :)

Hela vintern gjorde vi inte så mycket, vande med stor sadel, hängde på henne i våras, så tänkte jag åka på hanteringskurs för John Moore i april, i rimbo. Det tar 1timme att åka dit och vi bodde där hela helgen.

Där försvann min lilla prinsessa... (Den som vill läsa om hur jag fullständigt gick in i väggen av detta och funderade på att ge upp kan söka i bloggen på John Moore april) hon blev en drake! Hade sin första brunst veckan innan och tyckte att nu kan matte va hennes lilla prinsessa och hon få regera i kungariket!!

Jag vågade knappt hålla i henne och John fick ta henne och bara låta henne hänga med runt i ridhuset och titta på de andra hästarna när han instruerade dem.

Jag kom hem, var ledsen och trött!
Min vän Max sa : Tette såhär är inte du! Nu tränar du hästjäveln 2veckor och är med på hans clinic i Lindesberg med henne! Inte trygga tjabo! (Som jag ville åka med för att känna att jag visst kunde något...)

Det blev min vändning!

Jag hanterade henne på ridbanan varannn dag innan nästa clinic och kämpade med att hon inte skulle bita huvudet av mig och inte sparka huvudet av mig! Hon var så hemsk! Men jag hade bestämt mig!

Åkte till Lindesberg där jag fick nya övningar och kämpade på och de såg att jag gjorde ett jättejobb hemma och verkligen ville detta!
Tre dagar senare satt jag på henne 5minuter, stilla i ridhuset!

Jag pratade med John och sa att "jag tänker sitta på henne en gång till innan sommaren, sen får hon bete och sedan sitta å styra några gånger i höst och sedan börja rida in i vår"

Han avbröt mig och sa att "ska du någonsin komma över henne i flocken så MÅSTE du hantera henne 5dagar i veckan! Hon ska inte ropa (fånga ko med lasso) en 1000kg tjur! Hon ska inte gå ett reiningmönster, hon ska inte ut i skogen 3timmar, hon ska inte pressas! Men du ska sitta på henne nån gång i veckan och lära henne att det är så man gör! Du måste jobba med henne för att hon inte ska få återfall och du måste ha ledarrollen 24/7!

Okej, tänkte jag!

Så från i maj har jag (med undantag från 3veckors semester) hanterat henne varannan till var tredje dag och "ridit" på henne 1gång i veckan.

Med "ridit" menar jag:
Jobbat henne från marken, fått henne med mig, hoppat upp, skrittat två varv på banan och stannat och hoppat av och berömt såklart! Byggt ett förtroende mellan oss och behållt min position som ledare och kung i riket ;)

I aug nu så var vi på clinic för Erika Moore, Johns fru, där vi red sammanlagt kanske 40minuter under två dagar. Det handlar mest om markhantering och förstoende!

Där lärde vi oss att trava för första gången och där är vi nu!

Jag rider henne ca 1gång i veckan, 5-10minuter, inget krävande, inget bett i munnen, inga tvång, jag väger 60kg, det klarar hon!

Varannan Eller se tredje dag hanterar jag henne från marken, kanske är med som handhäst på en 30min runda i skritt och trav, longerar, löshoppar, har kul! Går över bommar eller promenerar i skogen, allt för att bygga upp hennes leder ligament senor och muskler för att hon ska hålla tills hon är gammal!!

Jag älskar min Häst!
Därför rider jag henne!
För att jag vill att jag ska kunna ha kvar henne, för att hon inte ska döda någon annan av alla som hämtar sina hästar i hagen/stallet. För att mina söner (4 och 2år) ska kunna gå i hagen och veta att de är trygga, för att hon ska fortsätta vara min prinsessa!

Hoppas du är nöjd med svaret Annika! :) fråga gärna om du undrar något :)
Kram på er



Kommentarer
Rosie

Bra svar Tette.....You are doing the right thing <3
Kram!

2013-08-18 @ 14:29:25
Chrissie P

Mycket bra svarat tette!

2013-08-18 @ 22:39:23
URL: http://chrissiep.blogg.se/
Emma

Bra svar! Är väl bättre att börja i tid så de får vänja sig i lugn och ro istället för att börja stressa när de är 3-4 tycker jag :)

2013-08-19 @ 12:47:55
URL: http://ranchgirl.blogg.se
Elin

Bra svarat =) Tycker att du gör helt rätt som börjar i tid! På så sätt slipper du få ett monster till häst ! ;D Önskar nån hade börjat så tidigt med min häst för han hade verkligen behövt det! :D

2013-08-21 @ 09:53:07
URL: http://www.quarterrumpan.blogg.se
Anna Back

Du har bra tankar! Vi har också fått påhopp ibland från människor som tycker vi rider in våra hästar för tidigt. Men precis som du, så handlar det mest om hantering korta stunder, och i den hanteringen så ingår en stunds ridning, ingenting allvarligt utan bara som en del i att de ska lära sig att 'det är så här det ska vara'. Inga reiningmönster, inga större krav, utan bara en koll på att de är med på att man hanterar dem även från ryggen.
Om det tidigt blir en del av deras 'hästvardag', så blir det lättare längre fram när kraven kommer. Sen måste man vara helt på det klara på med vad en unghäst klarar för belastning. Kul att läsa din blogg! /Anna

Svar: Tack för kommentaren och stödet :)
Ibland känner man sig lite utsatt och det är skönt att höra att fler har samma tankar :) just nu har molly haft 2veckors vinterlov och kommer få ha det lite nu i all julstress ;) men snart blir dagarna längre och kämpaglöden tänds igen :)
Ha det gott // Tette
Tjabos matte

2013-12-13 @ 10:43:24


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0