Fredrikträning 2

Kela och jag skulle rida ihop så vi började med att värma upp i lilla skogen. Upp och ner för backarna och över stock och sten så de blev varma i alla muskler :)
Sedan var det vår tur och vi började i skritt, att försöka få till huvudposition och samling fler och fler steg, men hennes energi TAR SLUT och jag börjar driva hela tiden och vi hamnar i en ond cirkel, så hela lektionen för mig gick åt till att "vad är jag villig att acceptera att hon gör eller inte gör" Bestämma sig för att hon ska skritta i ett särskilt tempo och inte acceptera något annat utan går hon för sakta så fram fram! Först säte, sen lägga till skänkel, sen öka tryck med skänkel å gör hon inget så gå på bakifrån med tygelände/hand.
Fredrik hoppade upp och kände lite på henne, kändes tryggt då det faktiskt var han som stod bredvid mig den allra första gången som hon visade sin bitchattityd emot mig på Johannesberg, dendär helveteshelgen i april förra året :) Så han vet vem han har att göra med och vet om hela vår historia och jag vet att han inte rider "ryck och slit" ;)
"Oj, jaha" sa Molly, "du vill alltså att jag ska bibehålla tempot och samla mig samtidigt", och Fredrik ger eftergiften på precis rätt ställe (såklart) så hon bara "jaja, då gör vi det då" och vad fin hon va min pärla :D Jag är ju inte van att se någon annan rida henne så det är jättekul! Särskilt när det är någon som man litar på, annars får det va!
Så, Fredrik visade "gör rytatren rätt så gör hästen rätt" och sedan var det "bara" för mig att hoppa upp och traggla ;) Finlir och exakthet och konsekvens så gick det riktigt bra och jag kunde börja samla och flytta.
Då la han ut två bommar med några meter emellan på långsidan, skulle trava över bommen, skritta emellan och komma fram i trav innan nästa bom. Först gick det inte alls, då frågade Fredrik hur viktigt det var för mig att hon verkligen började trava innan bommen och jag sa att det är jätteviktigt! Så då jävlar gick jag på henne, ingen snyggridning, men hon travade! Sedan, såklart, smart som hon är så lärde hon sig leken så nästa varv travade jag över hela, sedan nästa så stannade jag innan (vi skulle börja göra halt och direkt upp i trav) och sedan så stannade jag efter och sedan så stannade jag på andra långsidan och då minsann blev det tvärnit och direkt upp i trav! Heja! Det är jobbigt att behöva va smartare än sin häst ibland ;)
 
Sedan slutade vi och Kela jobbade på med samma fast i galopp :)
 
Så min hemläxa nu är att göra detta till en vana, finns inget annat, nu är det såhär jag rider! Konsekvens Tette!! Basta!
 
När alla åkt hem så red jag Tjabo och han var så mjuk och fin och att rida en ängel i jämförelse med Molly ;) Såååå skönt att ha en häst med egen motor, det har Molly aldrig haft ;)
Mycket trav och lite galopp. Stopp back trav stopp back trav och sedan red jag som i ett timglas på diagonalerna där jag kortade traven på kortsidorna och ökade allt han kunde utan att galoppera på långsidorna :D han var jätteduktig!!! Tack Johan för att du tog Gympan så jag fick gympa med hästarna ;)
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0