Vad har vi gjort idag...?

Oj vilken dag!
Bestämde igårkväll med Tommy att vi inte skulle hyra deras ridhus, utan satsade på att va hemma trots väntande duggregn då Mommo skulle ha transporten, så vi kunde inte ta oss dit...
Men när John kom så regnade det rätt friskt och vi kände att det vore ju skönare att ha tak så jag ringde Tommy, stackarn, och med min lenaste röst så frågade jag snällt om de kanske hade en transport som vi kunde låna och om det fanns chans å låna ridhuset, trots att jag 12 Tim tidigare sagt att vi inte skulle det...
Åh tack tack tack underbara Tommy och Vera som på så kort varsel både lånade ut transport och ridhus till oss <3 tack!!

Så, skulle hästarna in och Tjabo gick på å molly gick på... Ajaj, men bara till hälften, sedan backade hon bakåt så John tog över på en gång (hade förvarnat honom att hon ibland ibte "vill" gå på och låser hjärnan så han va redo att ta tag i det redan innan det hände, hepp hepp, sen va molly inne, efter några repor runt stallplanen ;)

And we were on our way!!!

Sadlade å började värma upp och ju mer jag tänker på dagen, desto mindre minns jag :P 
Jag är helt drained!

Men iaf. Vi fick en ny lösgörningsövning "ribbons" där men rider runt i "ballonger" på visst avstånd och vara lösgör och styr runt hästen :)


John ritade upp det i sanden och förklarade ingående, men jag lyckades ändå göra fel :P haha jag red 8or och undrade varför jag ibte kom framåt :P INTE KORSA RIDVÄGEN!!!! Note to self! ;)

Och sedan fortsatte jag på framåt, framåt framåt framåt, fan va svårt det ska va! Varför har jag nöjt mig med långsamt!!!! Gaaaah!!!

Sedan var det dags för att få till huvudposition, i alla gångarter, lägg händerna vid hornet å mer kontakt, she's ready for it!! Och backa, trav, backa, skritt och hela tiden energi!

Sedan galoppfattningar!
Backa 1-2-3 galopp och fan vad jag fick gå på henne några gånger, men sedan så woooow vilken dragster!! När hon backar upp sig, sänker rumpan å tar i in i galoppfattningen med hela kroppen och energi! Det kändes så jäkla bra!!! Ochstopparna efter det! Wow! Cool!! 

Forma på volt, mha bara innertygel och kontakt, kräva samling många steg, fler och fler för varje gång och inte släppa efter före dess.

Hmmmm
Alltså jag är helt slut i hjärnan....
Försöker minnas vad mer vi pysslat med...

Johan körde på med ribbons, samla för innertygel, konsekvens med att inte släppa fram honom efter stoppen och där kom de på en riktigt bra metod för att få Tjabo att stå kvar och inte droppa fram vikten och peta ut näsan. "The freedoo-game" döpte Johan det till då John brukar använda det på sin häst freedoo (vetinte hur det stavas) stopp håll kvar huvudet i position (inte stoppa med handen) och sitta upp rakt efter stoppen å sen släppa. Då står han kvar och tappar inte vikten framåt :D 

De jobbade på att pivotera alla 4benen och sedan för att förbereda för galoppombyten. Idag bara i skritt, få det att funka (Johan ska visa mig och jag måste fråga på lördag) sedan göra det i trav och sedan kommer det inte va någrakymmer i galoppen...
Allt för att få rätt position på vikter och ben :D

Så grattis Johan och varsågod för födelsedagspresenten som jag fick använda ;)

Kommer jag på nåt mer vi gjort så får jag anteckna det imorn, nu är jag såååå trött!!!!










 




 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0