Helgen

Fredag var jag på bio med mina små och umgicks med Minken då han ska praktisera på ett fartyg tills i januari nån gång, så hästarna fick bara skötsel, ridningen fick vänta :)
 
Lördag så åkte Johan och Jag till Johannesberg och tittade på John-clinicen hela dagen.
Många nya ansikten och några kändisar vilka alltid är lika kul och energigivande att träffa. Och vad duktiga de blivit! Heja tjejer!
Bad John gå igenom den "bytesförberedande" övningen igen inann vi åkte hem och i princip:
"the horse is bent on the circle, when you get to the crossing, put his head on the other side, push his shoulder to the inside (new inside) och put his rear in the middle and now he´s in the shape of the new circle" så vi ska såklart börja med att få counterbenden att sitta där den ska (vilket båda kusarna börjar orka göra väldigt bra) och sedan måste hästen va soft och inte ha några hårda ställen utan kunna flyta med i alla rörelser man ber om. Sedan ska vi jobba på denna övning i skritt tills den sitter, sedan trav och sedan om man gjort allt rätt och hästen inte har några motstånd någonstans så kommer det gå utmärkt i galoppen, som med det mesta, funkar det inte i skritten så kommer det inte att funka i traven osv :)
 
Wow! Jag inser precis att jag kan skriva utan att titta på tangenterna, för första gången i mitt liv ;) haha, snacka om seg ;) skulle vart född på 1800talet jag :)
 
Ja, i alla fall...
 
Det var en lärorik dag, som alltid när man tittar på när John jobbar :) Full med inspiration och energi till att åka hem och jobba våra hästar!
 
Det är så kul att dela detta med Johan! När vi sitter i bilen så analyserar vi clinicen, vi pratar om vad som kan fungera på våra och inte och vad vi ska göra nästa gång vi rider, när vi rider tillsammans så ser vi på varandra och kommer med feedback, och nu efetrsom båda är på väg åt samma håll, så kan vi faktiskt ge rätt feedback åt varandra och vet var de svåra ställena är och vad "John skulle ha sagt". När vi säger god natt så kommer alltid någon liten ny tanke upp och vi kan ligga och prata hästträning tills vi somnar...
Kalla oss nördar, men vi gör vad vi älskar!
 
så, på söndagkvällen så var det äntligen dags att rida och Johan jobbade på med en soft Tjabo (som dock blir andfådd fort, så mycket konditionsträning på honom nu :) )
 
Jag jobbade på med fram fram och det går bättre och bättre, men när jag samlar henne och kräver samling länge så saktar hon ner, så jag försöker helt enkelt att hitta denna balansen där hon bibehåller energin och samlingen lagom länge innan eftergift för att bygga upp henne att orka längre och längre tid. Ett jobbigt arbete, men jag har planen klar för mig!
Vi backade även i cirklar med huvudposition inåt för första gången, gick jättebra runt vänster bak och det flöt på bra, runt höger bak kände jag motstånd och fick gå på och jobba bort det, när det sedan flöt ok så slutade jag med det, soakade och provade igen och då gick det mycket bättre! Så jäkla viktig inlärning, när man förstått hur hästen lär sig och man ger eftergift på rätt sätlle, hur snabbt det verkligen går att lära hästen något!
Höll mig till skritt och trav, galopperade två varv i höger, men det finns inte en chans att hon orkar samla sig där, hon har för lite energi, så jag backar ett steg och jobbar på i skritt och trav några dagar till :)
 
Superkul att träna på alla övningar vi nu har fått :D
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0