Molly och Tjabo ridna till efter midnatt, känns i kroppen och knoppen ;)

Äntligen kom Kela och Diesel till oss igen, man får så mycket energi av att ha någon att träna med, som vill lika och som vågar säga till en när man glömmer bort sig :D
 
Började med Molly, gick ner och tog ut henne ur hagen och longerade runt henne på små och stora volter, inga bockar eller så, men vääääldigt intresserad av kattugglorna som skrek som spöklika barn inne i skogen, när vi stannade på look at me en gång så vände hon huvudet helt åt höger för att glo in i skogen på det som lät, då var jag snabb och kastade mig till hennes vänster för att gå på rumpan för att hon faktiskt ska ha fokus på MIG hela tiden och det missade hon ju totalt, så när jag närmar mig rumpan och kastar repet på henne så blir hon sååååå tagen på sängen och sååååå överraskad "hur fan kom matte dit? hur missade jag det?"
Tänkte att "nu kommer hon inte göra om det" men några minuter senare, samma sak, jag gör samma och hon blir lika överraskad igen, inte så smart ibland trots allt ;)
Sen var fokus på mig och jag avslutade och gick upp och sadlade, var allvarligt talat skitnervös, fast jag försökte att inte tänka på det, dendär stegringen har satt sig i hjärnan på mig...
Ner på banan och Kela frågar om jag slutat ha bröstan, näää, den hade jag ju glömt, så hon springer upp och hämtar den, då inser jag att jag även glömt bootsen och står där med gummistövlar ;) haha, hon får hämta dem med...
 
Skickar runt henne med sadel på och ber om några galopper, hon vill stanna tidigare än mig en gång så gick på henne ordentligt och utmanade och då kom ett ryck, ingen riktig bock, men en ordentlig urladdning från henne där hon ökade och jag kom igenom det och "vann" och det kändes skönt att en sån kom redan från marken för då vet jag var jag har henne och hon vet var hon har mig och lite så måste jag tänka nu när hon varit så bäng när jag ridit :)
 
Hoppar upp och känner igenom hals, rumpa, flytta bak, skritta, styra lite. Kela uppmärksammar att jag ser väldigt stel ut så ger lite peppande ord och pratar mycket med mig så att jag ska tänka på annat, och det hjälpte verkligen :D jag slappnade av och hon slappnade av och upp i trav och inga huvudskakningar eller nåt, travade runt lite hit och dit och sedan bad om höger galopp som kom på en gång, galopperade 2 varv och ner till trav och travar in i vänster varv och ber om galopp, får en liten spark höger bak (har inte fått igenom galoppfattningen i vänster nån gång nu efter vilan) men sedan faller hon in i galopp (faller väldigt mycket innåt i det varvet) och galopperar ett halvt varv och sedan vill hon bryta av så vi gör det och stannar och tuggar och andas och klappar och är såååå nöjd!
Vi kommer klara dethär, bara så att ni vet :D Vi ska bli så jäkla duktiga!!
 
Går runt med henne som avskrittning och är jätteglad och helt slut mentalt, men inga bockar och inga stegringar och gud vad jag älskar min häst <3
 
Upp med henne till stallet och in med grabbarna, Tjabo och Diesel.
Ner på banan och mycket kontraställning, öppnor, och skänkelvikningar, försöker verkligen få Tjabo att bli lätt i fram och flytta vikten bakåt och kändes helt ok, traven var ok, men galoppen (som vi inte jobbat i sedan i höstas) var jobbig och Tjabo tyckte det var jobbigt och ville gärna hellre  springa fram än runt och samlat, kämpade på lite och fick till några varv. Efter en timme bytte vi häst med varandra och red varandras hästar en timme, jag backade Diesel på böjt spår (nåt som han sa "näää, jag kan inte", men det kunde han visst ;) ) Så jäkla fin pålle! Jättekul att rida en häst som kan allt och som man får utmana sin egna kunskap på :D Efter 2 timmar i sadeln och en klocka som närmade sig midnatt gick vi in i stallet och även grabbarna fick sova inne inatt (eftersom Diesel är här)
 
Ser fram emot dehär träningsdagarna :D
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0