FREDAG DAG 2

På fredagmorgonen så delades vi upp i två grupper om 12 i varje. Vår grupp (jag och Johan hamnade som tur var i samma) gick med Erika till det andra ridhuset och tränade på tempon, tempoväxlingar och att verkligen förmedla till hästen genom bäckenet och sätet vilken växel man vill ha i. Om man har stoppsätet som utgångsläget så är ju backen också en drivning, och sedan sakta sakta skritt som 1 växel, då får man vinkla fram bäckenet bara en aning, sedan växel 2 3 4 kanske också är skritt och sedan finns det flera växlar i trav och i galopp så att man själv och hästen blir medveten om hur det känns när man ska vilja ha en särskild växel.
Hur tränar man detta då? jo, eftersom man inte får bromsa med båda tyglarna (en bridlehorse får du bara samla med båda tyglarna annars är de uppdelade i direkt och indirekt tygel och man ger signal med den ena i taget) så om du ex vill ha sakta sakta skritt så be hästen om skritt,
(den ska reagera direkt) (nu skriver jag om min häst och mig och hur vi fungerar)
 skrittar den för fort så vänd in på en liten volt, sitt tungt, fortfarande i växelettläge med bäckenet och när hästen skrittar så sakta som du vill, gör det några steg rrakt fram och växla sedan upp så att hästen vet skillnaden och sedan efter en bit så sätt dig i växelettsäte igen och händer inget så vänd in hästen (skicka energin åt ett annat håll än framåt) och när den går så sakta som du vill så skritta fram (ingen tygelkontakt) några steg och sedan öka fram igen och på det viset så kommer man få fler växlar att välja på genom att bara använda säte och inte sitta och ex banka på hästen, sätta sporren i den för att gå fram, eller dra i hästen för att den ska gå saktare, man får ett "växelspråk"
Kämpade på med detta i skritt och trav med Molly, alla som sett henne vet att hon är lite seg framåt, har jämt varit, och det kämpar vi med varje dag nu, men är riktigt nöjd! Känns som att jag hittade knapparna och detta kommer vi att göra nu varje gång jag rider under uppvärmningen för att känna av.
Vi galopperade även (utan tempoväxlingar) och jag har ju äntligen (för en vecka sedan ca) vågat riktigt släppa fram henne, efter alla bockar i höst och vinter så har jag blivit "redo" och "beredd" på att hon kommer bocka hela tiden så har suttit med den känslan, men nu kan jag säga, efter att Johan hjälpte mig förra helgen, att jag rider som jag menar det, framåt är framåt och jag låter henne rulla på i hennes lååånga galopp! två galoppsprång och man är på andra sidan ridhuset ;)
 
Johan och Tjabo kämpade också på, men de är ju så tvärtom, han måste bromsa bromsa bromsa med sätet (Tjabo har ju väääldigt mycket mer go än Molly) Vända in, koppla ur bakdelen, komma ihåg att verkligen släppa fram handen när han tippat ner och slappnat av i nacken och behålla lugnet, något som Johan var helt fantastisk på denhär helgen. Alla som sett Tjabo och Johan tidigare berömde dem för vilket team de blivit, hur samspelta de är och vilken fröjd det var att se dem jobba <3 JAG ÄR SÅ STOLT!!!
Johan jobbade även med galoppen och fattningar, backa upp och fatta direkt från backningen för att få in bakbenen långt under hästen och mer styrka i fattningen, något de gjorde grymt bra!
 
Sedan var det lunch och sedan var det kossedags!!!!!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0