Äntligen!

Äntligen fick tjabo lite tid <3
Samma runda som med molly igår, med sällis av katitzi myzak å Tore :)
Mycket skritt å lite trav på tittig Tjabo ;)
Han gjorde inget dumt (gör han ju aldrig) men tittade på all snö, och där det inte va snö, å stenar, å pinnar, å vatten å ja, typ allt ;)
Men va lugn å gick fram förbi allt, inte så att han stannade å tittade utan mest ryckte till var 5e meter :P 
Men han har ju stått i "sjukhage" sedan olyckan å innan dess så stod han två veckor så mycket energi i hjärnan :)
Svullnaden ser bra ut, såklart är det svullet (har stått utan lindor sedan i förrgår) men håller sig inom ramarna :)
Vill att det ska läka nu så jag kan öppna upp hagen så han kan röra sig igen <3
Tack för en trevlig tur tjejer!!

Tjabo fick låna mollys rosa idag ;)




Kommentarer
Kristin - Western & Horsemanship

Härligt med bosal! Får jag fråga, hur kommer det sig att du rider bettlöst? Om man bortser från att man följer vissa tränares filosofier osv. Varför tycker DU att det är bra? Rider du alltid bettlöst, med antingen repgrimma eller bosal? Tycker det är skitbra och är bara så förvånad att hitta någon annan som bloggar som rider helt bettlöst jämt! :)

Svar: Hejsan och tack för din kommentar!Jag rider Molly i repgrimma, än sålänge, för att jag anser att kontrollen i att rida en häst inte sitter i munnen, vill komma ifrån min vana av att bli hängande i handen (ridit engelskt hela livet så det är svårare än vad man tror) och jag vill lära henne alla kommandon, innan jag sätter in ett bett (vilket jag kommer göra i framtiden när det är dags för det) Tjabo rids på det mesta, jag rider helst bettlöst när jag är ute och lufsar i skogen, då jag inte behöver nåt annat då, han går även på mekansikt hackamore (engelskt ponnyhackamore) när jag hoppar eller rider ut ex barbacka då det är skönt att ha bara engelska tyglar att hålla koll på, sedan använder vi allt mellan bosal till stång på honom, tredelat, billy allen, twistat, lite beroende på hur han käns för dagen, hur han svarar på bettets inverkan och vad man vill få ut av passet :)
Molly kan ju allt från marken i repgrimma och då är det lätt att föra över det på det upsuttna, i repgrimma :)
Hoppas att svaret går att förstå ;) blev lite rörigt :D
Ha en bra dag Med vänlig hälsning Tette
Tjabos matte

2014-01-23 @ 01:17:38
URL: http://westernbloggen.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0