Två timmar

Två timmar har jag jobbat tjabo från marken ikväll, Johan stod och övervakade.
Började med att sätta på neckropet i stallet, på med repgrimma och rep. Inga problem me neckropet å rätt lugn häst.

Ner på banan, började med saker som han kan, men fuskar lite med då han tycker att "jaja den här leken kan jag, nu tror jag du ska säga dethär så jag gör det innan du säger det"
Look at me, flytta, back, alla gångarter. Kändes ok. Sedan skulle jag trava runt med honom på fyrkanten å jag ville ha honom i rät position, han sackade efter en massa så fick skicka å gå på å varje gång spökade han ur å betedde sig, jag vara fortsatte springa i min takt och gjorde ingen stor grej av det, efter måååånga varv (fotnot:mjölksyra i benen) så hajade han å höll sig där han skulle! Detta va vä sida, sedan tog jag hö och det tog nog bara 4varv eller nåt... Herregud!! Men ville nöta fast positionen så jag kunde använda mig av den när jag ville gå med honom med lassot sedan.
 
Johan kom med lassot å jag började...
Drog det längst honom (sacking) märkte direkt att han inte va 100 med på noterna å fortsatte. Upp på halsen å då började han, började vika bort huvudet å skaka, när det inte funkade för att få bort lassot (jag höll repet i hö hand och skickade fram honom hela tiden så att vi skulle gå fram, även om han stannade å försökte kasta bort mig med hans bog så skickade jag fram hela tiden (fotnot: min högerarm är dööööd!!!)
Höll lassot rullat slarvigt i vänster hand så att det låg över många ställen på hals å nacke å höll i mankammen så att han inte kunde kasta bort mig. Kämpade kämpade kämpade, men han kämpade lika väl tillbaka!!
Bad Johan lägga fram bommar så att jag kunde gp över dem samtidigt som jag gjorde detta, blev inte bättre, kämpade kämpade!!! Han gav sig inte en tum!! 
Han blev snarare ännu värre å försökte putta bort mig å nästan stegra lite mot mig! Då tog jag ett dressyrspö så att jag kunde verkligen gå på honom å skicka bort bog å huvud så han inte kunde mangla över mig!
Då började han nånstans få en liten annan blick i ögat att "ok, inte mangla matte" och han slutade med det men var fortfarande hemsk!! Han såg sin chans när jag skulle kasta bort spöt, tappade repet, så sprang han upp till stallet. Upp å hämta honom å nu höll han sig i jävligt bra position! Travade bredvi mig när jag gick med raska steg på ridbanan och han stannade bara jag tänkte stop....

Jaja, ny taktik, 
Försöka få på loopen runt halsen, det va lättare sagt ön gjort på en höst som låst hjärnan å bestämt sig för att han ska vinna :/
Fick på det, longerade i galopp på typ 2m rep runt mig samtidigt som jag med andra handen vaggade vickade lassot upp å ner som satt fast runt hans hals, han gick nästan omkull en gång, hoppade bommar, sprang sprang sprang... Efter kanske 10min såg jag en glimt av att han faktiskt skulle ge sig, nångång!!
Han sänkte huvudet lite, tuggade fortf galopperandes och andades!
Jag bytte varv (hade hela tiden jobbat hanshögersida då det är den som han är rädd för (Johan kastar höger) när jag bytte till vä varv tog det kanske 1min, så stannade han (för jag skickade ju faktiskt inte, gick inte på med rep eller lasso, sa inte att han skulle springa, va teddybear, han stannade och tänkte!!!! För första gången på 1,5tim!!!
Wow!
Hö sida igen, tog några minuter men tillslut gav han med sig där med! Stannade andades sänkte huvud tuggade!!! Gav sig!!!

Iaf med den biten ;)
Jag stod still med honom några minuter å sen gjorde jag precis som jag började, lassot på mankammen / nacken
Han va inte nöjd! Långt ifrån klar! Men inte lika jävlig!! Jag kunde be honom skritta runt utan att han försökte mangla bort mig, kunde styra höger vänster å gå över bommarna, han ruskade på huvudet å va långt ifrån avslappnad, men jag fick igenom nånting!!
Imorgon fortsätter jag!
Jag ska vinna!!



Kommentarer
Chrissie P

Grymt bra jobbat! Hejja hejja :D

2013-09-17 @ 22:44:18
URL: http://chrissiep.blogg.se/
HaNNa

Jag har kämpat med Lotta i liknande situationer och jag veeeeet hur man sliter och har tålamod.
Sen insåg jag att Lotta faktiskt ser sämre på ena ögat, nästan helt blind. Inte konstigt att hon kastar sig när nya personer ska klappa henne på den sidan eller om jag gör nåt jag inte brukar göra. Inte konstigt att hon har svårare att slappna av i t ex paddocken i det ena varvet - hon ser ju inte vad som händer.
Det tog mig några år att inse det. Efter den uppenbarelsen har livet med och för Lotta blivit mycket lättare.
Behöver ju inte vara samma med Tjabo, men en tanke som kom starkt till mig nu. Utöver ögat (och inflammation i bäckenet och ev pssm) så har Lotta en heeel del egen vilja oxå. ;)

Svar: Tack för tipset, får be veterinären kolla nästa gång :) alla "normala" tester som att picka mot ögat eller så så visar han att han ser, men man vet ju aldrig :) då han varit såhär ibland och sedan släpper det efter träning tror jag faktiskt problemet inte är ögat :) jag har ju lassot lika mycket hängande på hö och vä sida mankammen och han bryr sig inte så mycket om att titta på det ;) är mest förbannad och ska skaka av lassot ;)
Tjabos matte

2013-09-17 @ 22:58:13
URL: http://luisasdaughters.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0