Tjabos lassoträning dag 2

Idag hade jag funderat på att han tänder ju till på alla 120 när man pressar honom, så jag tänkte att jag skulle gå ut lugnare idag, alltså i tempo ...
Gjorde all grundövningar i skritt, han ville gärna trava, men växlade ner å efter en stund så hajade han attjag ville att han skulle skritta.
Sedan kastade jag lassot på marken bredvid honom å han tog det.
Sedan sackade jag med det på hela kroppen, benen, ryggen å han tog ett steg hit eller dit så va inte 100% lugn.
Fortsatte å fortsatte tills han va det (alltså på kropp mage rumpa ben, hade inte ens börjat med hals å nacke än, ville göra det lugnt idag, lugnt, men inte försiktigt, om ni förstår...)
Sedan la jag lassot runt halsen å började sacka ut med coilsen (eller vad det nu heter, rullen med lasso man håller i handen man inte kastar med)
Han flippade några gånger, men kom aldrig över den nivån att han ville mangla och dra iväg...
Åsa kom och började prata, vilket va bra för då tänkte jag på annat å gjorde på rutin, slog coilsen rytmiskt på halsen tills han sänkte huvudet en microaning, släppte backade bak (jag alltså, ville släppa trycket helt) och han sänkte mer och tuggade, gjorde samma på nytt tills han sänkte ännu lite mer, släppte igen å han sänkte helt å tuggade, höll på så kanske 4ggr och sista sänkte han rätt mycket och tog ett djupt andetag och han såg lite annorlunda ut på blicken, då fick han massa beröm och fick stå och soaka kanske 5min medan jag stod å pratade med Åsa, tjabo somnade och vilade ena bakbenet ;)

Då bestämde jag mig för att sluta med det rytmiska och ville bara att han skulle acceptera lassot runt halsen ett varv och sänka sig för trycket när jag drog i lassot nedåt, tog en stund, men tillslut så hade han nosen mot backen! Då fick han stå där å sova nån minut, å tugga å andas, sedan drog jag bort lassot å släppte ut honom i hagen.
Bestämde mig för att lägga av där idag när han var tillfreds, jag var lugn, han tuggade och va helt ok med allt. Gör samma imorn :)
Höll på 1timme ca...

Jag ska vinna!!!!




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0