Jag har vunnit ett stort delmål idag!!

Red ut i lilla skogen med Mommo.
Hade med lassot och la det runt hornet snett så att det kliade honom i manen varje steg, först va D göööörläskigt, efter 100m var det lugnt, red runt i skogen åbonkade lassot i nacken (mitten av halsen) hela tiden rytmiskt, han lät som en gris! Hetsade upp sig å ville gå fort, men inga dumheter (förutom alla de då ;) )
Red runt i vår neckreiningasplund (massa unga aspar som står med 1-2m mellanrum där vi brukar snirkla runt en massa) och fick honom att tänka på det å efter en stund sänkte han huvudet å gav upp! (För stunden) jag tig lassot mot mig å väntade ca 1minut (kändes som en evighet) på att han skulle tugga å det gjorde han! Berömde å klappade massor P stod kvar en stund till å tuggade mera...
Sedan red vi hemåt å redan på vägen så kunde jagbonka med lassot på mankammen nästan ända fram i nacken utan att han brydde sig! Jag mesar inte utan bonkar ordentligt! Sackar ut honom  ordentligt!
Ner på banan å körde "trot means trot" med ett lasso mellan öronen å på sidorna av nacken, högst upp mot öronen, tig säkert 20minuter innan han gav upp! Helt! Ville stanna! Sänkte huvudet tuggade i farten, kikade upp på mig sänkte huvudet ännu längre, jag sa "nej! Du ska trava tills jag säger! Och vi fortsatte 3-4min till och sedan stannade jag, han tuggade å tuggade å suckade å tittade på mig å gav sig!!
Jag hoppade av, släppte lassot och gick med honom en stund för att skritta av, helt avslappnad!!!
Jag har vunnit en bra bit på vägen!!!



Kommentarer
Chrissie P

Grymt bra Tette!

Svar: Tack! Jag ska nog få denhär lille hästen att ropa stora kalvar om några dagar ;)
Tjabos matte

2013-09-19 @ 20:04:19
URL: http://chrissiep.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0