Planen för de kommande två veckorna...

Kela frågade mig om jag bearbetat clinicen i helgen och hur det känns, och det har jag faktiskt, fast inne i huvudet, så ska försöka få ner det i ord nu...
 
Molly
Vi hade en kanonhelg! Hon var positiv, lyssnade, skötte sig större delen (trots bockningen så var hon positiv och med) och vi hade roligt och hann med mycket småsaker, men på liten tid...
Vi fick ju hjälpa till att undervisa varandra och det lär man sig massor på! Förstår verkligen varför John använder sig av den metoden och man får ord på det man gör och man blir noggrann och om man själv inte förstår så kommer man på vad det är man inte förstår och man får hjälp med det :)
Det vi lärt oss i ´helgen är att inte "overdo" "övergöra" hjälperna. i vändning/rollback (vi gör sakta och korrekt, men det är ju ändå rollback/vändning som är målet ) bara vända handen, ha lite kortare tygel så att man får kontakt direkt, titta över axeln, ta med höften, va beredd med yttertygel ifall hon går framåt (men det har hon inte gjort än, så hoppas hon lärt sig rätt från början) och lägg på ytterben, allt med minirörelser och hon gör det! Så coolt! Man liksom nöter överrörelser i onödan när de egentligen vet! Så det är det största som jag tar med mig...
Sedan skötte hon sig super, vi red slalom med bara höft och vändning av hand i både trav och skritt. Vi backade med lite b´mer bjudning (vilket jag vill fortsätta med på nästa clinic då jag inte frågat om jag "gör rätt" ) vi svänger dit vi vill i skritt och trav, också galoppen då ;)
Första höger galopp, den jag gjort hemme, då hon bockade och jag red igenom den tre gånger för att sista gången inte bocka och saktade av osv.
Hon va lite trött, hade stängt av så upp i trav och sedan pussade jag och fick tom tappa på rumpan (tap the but) för att hon skulle galoppera. så började hon trava efter ett halvt varv och då började vi om å då hade hon "fattat galoppen" ;)
det jag ska tänka på är att peka dit jag ska med den armen som vilken galopp jag galopperar i, vrida bäckenet och "luta" fram i framåtsits och bara hänga på! Då tog vi hela långsidan och över bommar och hon tyckte det va kul och jag saktade av efter ett varv i ridhuset (som är asstort! en körhall!) och va skitnöjd. Tuggade på det en stund och skulle ta vänster galopp.
Hon va med och jag försökte komma ihåg allt, fast spegelvänt då ;)
på kortsidan började hon hoppa rodeo gräshoppebockar och det enda jag kunde tänka på va att jag skulle fram å rida igenom det, för jag hörde inte vad någon sa, så jag tog å tänkte fram när hon landat å travade vidare och krävde galopp, galopperade kanonfint (hon har så lång och vägvinnande galopp!! så olik Tjabo!) så jag tog innertygel å växlade ner till trav å växlade ner till skritt och berömde och hela jag bubblade av lycka :D
John frågade om jag va ok (då hon bockat så högt och jag antar att han på riktigt undrade om jag blivit rädd) men jag bara va så glad och lycklig och hade så kul och va så nöjd!!!
 
Så min plan med Molly nu dehär två veckorna är att egentligen inte göra så mycket...
Låter kanske konstigt, men hon va med mig  i helgen :)
Hon är bara 2, vi har inte bråttom någonstans, jag tänker rida kanske 2-3 ggr innan nästa clinic och bara träna på vändningarna och sedan låta det vara, typ. Inte nöta nöta nöta utan bibehålla kunskapen från helgen :)
Så det är min utvärdering och min plan för de nästa två veckorna :)
 
 


Kommentarer
Anna Sjölin

Underbar läsning. Så ledsen att jag missade er på lördagen. Hejja er!! Vilket team och väldigt bra ridit genom bocka hoppa!! Go girl!

Svar: Tack Anna! Vi ses igen :D
Tjabos matte

2013-10-14 @ 10:21:12
Chrissie P

Va roligt! Stora Molly :D

2013-10-14 @ 13:16:57
URL: http://chrissiep.blogg.se/
Elin

Jag blir så glad av att läsa detta. Ni har utvecklats så mycket sedan vi sågs sist. Tänk vilken skillnad! Ni är så duktiga!

2013-10-15 @ 08:48:42
URL: http://beautyalices.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0