Lugnträna

Husse red på banan igår å då var tjabo lite het på gröten å gillade inte riktigt bettet.
Idag tog jag tag i "stå still"
Han blev ruggigt bra på det i våras, men nu är det ett tag sedan jag varit tillräckligt konsekvent. Beror nog även mkt på att jag ridit ut mest och helt enkelt inte tränat på det...
Skrittade runt lite å bad sedan om jog.
Runt i 8or å små volter å rakspår å kändes ändå ok med bettet och gick bra när jag verkligen släppte fram handen lite, sitter å thyvhåller lite (vet ju det men så dålig å svår ovana!) men han joggade avslappnat å lyssnade bra på sätet.
Sedan lite lugn skritt å stå still.
Ber om samling med ben och då blir han taggad å vet att efter det ska han få göra nåt. Så det är bara för matte att räkna får å tänka på nåt annat å slappna av å inte ge sig. Stå heeelt still och sedan skritt igen. Och om igen (han tror nämligen att han ska få galoppera eller vända eller backa, tråkigt då att bara skritta fram på lång tygel och efter en stund gav han sig.
Vänster galopp
Helt ok. Minskade volten å vände in framdelen några gånger å gick ok men då blir han hög med huvudet och lite överflexad, får träna på det.
Stopp
Stå still
Då ville han inte alls, gick åt sidan, då gick jag åt andra sidan, vände bakdel, skickade tillbaka den osv. Tog säkert 5min innan han stod helt still med takt huvud å då skrittade jag fram, rollback åt höger å in i höger galopp.
Samma där
Sedan stopp, stå still (gick bättre!) och sedan skritt ut i skogen. Klättrade och sträckte ut.
Nöjd med dagen å massa nyttigt att fortsätta träna på...



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0