Lördag

Dagen D!
Idag gällde det ;) nädå, ingen press alls ;) haha
Gjorde ju massa förberedande för uppsittning igår, så tanken om att sitta på min prinsessa fanns ju självklart där :)
Hämtade henne innan lunchen, så fick hon stå å chilla i transporten medan matte slafsade i sig en bananarama (pizza) ;)
Sedan ut me kuse, på med sadel å repgrimman å in i ridhuset. Tyckte hon va med mig direkt å gjorde alla grundsaker. Skulle ge mig på trav, men då var jag för sävlig å ofokuserad så hon bara fick draaaas in i traven å jag fick ge henne till John så han fick visa mina brister och jag förstod verkligen, vill inte göra henne döv för kommandona utan hon ska ju göra det på första kommandot...
Sedan fick hon smälta det lite och stå still.
Sedan körde jag hoppen, utan bitning i rumpan ;)
Båda sidor...
Sedan hänga, på båda sidor...
Sedan hänga och sträcka ut benet bakom och gnugga det på korset/rumpan så hon inte ska bli rädd ifall man råkar röra där vid uppsittning. Gjorde 2ggr på båda sidorna...
Sedan fick hon smälta det och stå still.
Sedan lärde jag henne att om jag har ett spö/pinne/ någonting och tappar det rytmiskt på rumpan så betyder det skritta framåt, då stod jag vredvid henne och skickade henne och tappade på rumpan, märker att jag blivit lite swengelsk... Tappar= petar/knäpper...
Och när hon tog ett steg fram så slutade jag peta.
"Tap on the horses rear"
Jaja
Sedan va de dags för uppsittning.
På med hjälmen och ut på banan.
Böj nacken, tänk på att ta handen runt utåt upp till sadeln och be "ask for the head" henne ge mig huvudet.
Håll i manen, höger hand på hornet, i med foten och hoppa upp i hängläge, över med foten till rumpan å gnugga rumpan å sedan vidare över, i med den foten i stigbygeln och släpp efter på tygeln, helt, men redo att korta den ifall hon får spelet.
Flexa nacken åt båda hållen, beeee om huvudet, inte dra!
Sedan samma procedur av.
Gå och gör nåt annat, vända lite, look at me, gick över en bom. Sedan samma sak igen å totalt 4ggr och det gick så bra!!!!
Jag är så stolt, glad, nöjd och lycklig!
Jag klarade det!
Hon är ingen t-rex!
Jag älskar min häst!!!



Kommentarer
Chrissie P

Bra jobbat :D Duktiga tjejer!

2013-04-28 @ 16:03:19
URL: http://chrissiep.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0