Johan jobbade Tjabo för hand och jag Molly.

Så bad jag Johan filma vad jag höll på med för att jag skulle se hur jag gör fel.
Här försöker jag i början av filmen lyfta och flytta bogen bort från mig "shoulder in" och hon är kaxig och ser ut som en drake. Jag fortsätter att be henne om det tills det steget då hon sänker huvudet lite lite mer än innan, hoppas att ni kan se det...
Sedan är det "look at me" då kommer jag på att jag har för kort rep första varvet och släpper repet och ber henne flytta rumpan igen, vilket går bättre då. Ber henne backa två steg för att stå korrekt och hon gör det på första "que"(kommandot) och sedan vill jag att när hon står still ska hon stå rakt med huvudet och avslappnat (därav mina små skutt fram och tillbaka för att behålla fokus på mig)
Hela tiden va hon faktiskt fokuserad, trots att Tjabo var på banan (de står ju inte i samma hage längre och hon skulle välli gärna hellre va med honom än mig, i vanliga fall, nu valde hon mig!)

http://youtu.be/xNN2NHa6O90

Sedan släppte jag lös Tjabo för han hade myror i brallorna, så han fick springa av sig på banan. Då fick husse stå med Molly i långt rep och bara be henne stå still och avslappnat.
Det gjorde hon! Trots att Tjabo for runt som en tok! Nästan över henne! Märks skillnad på henne. Vi har lång väg kvar, men vi har iallafall tagit de första stegen <3



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0