Första dagen på resten av våra liv!

Idag blåser nya vindar (och jäkligt mycket regn ;) )
Åkte tidigare från jobbet för att Max skulel komma och sko Molly så att vi nån gång för alla kan få bort hennes hålväggar.
Gick ner i hagen, visslade, Molly kommer galopperande, som vanligt, från flocken, till mig...
Tog ut henne på banan (vi går över ridbanan för att komma upp till stallet) och börjar gå uppåt. hon är lite väl nära, jag stannar och backar med armarna i "backningsrörelse" som typ ett tåg, eller vad man ska säga... jaja, hon kastar sig bakåt och allt är lugnt, uppför lilla backen från ridbanan brukar hon alltid vilja börja trava, men Tuffa-Tette va beredd och backade likadant igen. Sedan höll hon sig på bra avstånd, fokuserad på vad matte höll på med.
Spolade av henne med varmvatten då hon redan var dyngsur och hon hade legat i nåt smutshål nånstas och hon stod blickstilla (det gör hon alltid, men ändå)
Tog in henne i stallet, Max kom, hon hoppar och far och vill till flocken och tycker inte alls att hon ska behöva utsättas för denna hemska behandling, stå sjääälv i stallet? va! Det är under min värdighet!
Eller hur... hon har stått själv i stallet miljoner gånger, men det verkar som att något djuriskt vaknat i henne nu, som att "nu är det bäst jag testar om jag får slippa, för jag fick ju itne skita i matte nyss, men nu kanske det går..." elelr jag vet inte...
 
Max började sko och hon hoppade runt och ryckte i benet, men va liksom inte totaldum! Trodde det skulle gå värre, men det´var INTE godkänt, verkligen inte, men i alla fall.
 
skorna på och ska gå ner till hagen, hon går på mig. Jag backar, Max kommenterar och stöttar och peppar och det kändes rktigt skönt att inte va själv. hon går fram igen och jag backar ännu värre (va lite rädd om Max bil, men han sa att jag skulle skita i det)
 
går fram och ska skicka henne åt vänster, hon vägrar och backar/kastar sig ner mot hagarna, jag har handen i sendposition och snurrar repet bakom henne samtidigt som hon backar i 180 på sniskan ner till Tjabos hage, där får jag kontroll på henne och skickar henne uppåt, sedan skicakr jag henne igen och hon försöker igen, skickar igen och hon försöker igen. Jobbar ena sidan, alla grundrödelser, jobbar andra sidan. Hon är duktig.
skickar henne åt vänster på samma ställe som där vi började första gången, hon går åt vänster!!! Yeeey! look att me och låter henne stå, rak, utan att titta hit och dit. Vi stpr där kanske 10min, jag och Max å Molly, i ösregnet och bara väntar på att hon ska landa och stå still. Vilket hon gör! Tack för hjälpen och stödet Max!!!
När hon började så blev jag först jättenervös och rädd, men la på en mask och spelade en roll som tuffa Tette, det fungerade!!!!
 
Jag åkte hem, åt middag och tillbaka på kvällen för att fixa hö.
 
Tog ut Molly på banan, av med täcket, på med repgrimman (hade lädergrimman tidigare idag, inte optimalt, men det gick ju uppenbarligen)'
började på en gång, satte gränsen för var hon ska gå, skicakde, look att me, byta varv, shoulder in och sidepass! Allt satt! UTAN MÄRRÖVERSITTARFASONER!!!!
Och då pressade jag HÅRT!
Nu du Molly, Tuffa Tette är på hemmaplan!
Kändes sååå jääävla freaking awesome!!!
Tette is back in town och jag ska jobba Molly varje dag och ta med henne till Lindesberg! Inga genvägar! Jag ska klara det!!!!


Kommentarer
Chrissie P

grymt kämpat tette! Du fixar det här :D

2013-04-16 @ 11:40:35
URL: http://chrissiep.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0