Ska vi jobba nu matte?

Jahapp... Var ska jag börja :)
Lämnade barnen hos min farmor och farfar så att jag skulle hinne fixa stallet dagtid (jobbar bara mån-tor)
Kom till stallet och mockade alla boxar, fixade och donade och sen tog jag in Molly och Tjabo. Borstade lite och satte på båda deras repgrimmor.
Fixade ett spö med en påse på (flagga) och skulle ta itu med Tjabos dumheter i nacken.

Lite bakgrund: ända sedan vi köpte honom har han dummat sig med nacken. I början kunde man inte ta på och av grimma ens, han bara kastade bak huvudet, det jobbade vi bort rätt ok...
Sedan har han liksom aldrig varit 100, men det har funkat, men då har vi inte brytt oss så mycket. Ex när jag rakade honom så fick jag inte raka 15cm från nacken. Så han hade en ful fläck med lång päls på. Eller när man har tränsat av så knixar han med nacken å "hjälper till". Och när man duschar så får man inte duscha där...
Ja, ni märker ju!

Så idag tänkte jag att jag hade tid att ta tag i det!

Gick ner på banan i och flaggade över hela honom. Inte en reaktion, i näsborrar, skap, hovar, ögon, panna, överallt gick det bra... Tills... Jag kom till nacken! Han stegrade, sparkade, tryckte bort mig med bogen, försökte lägga sig, försökte gå ifrån mig, han testade allt!!! Jag fortsatte! Efter 45min tålamod och en arm som domnat bort av allt vickande med flaggan så gav han sig! Sänkte huvudet och tuggade som om han hade socker i munnen :) Woohoo! Matte vann!

Han fick ställa sig vid sidan och det var mollys tur. Har aldrig gjort detta med fröken, men väntade mig ingen reaktion, och det fick jag inte heller, så jag tog tag i hennes attityd med att "jag står hellre här på matte och visar och struntar i att jobba och bryr mig inte" attityden. Alltså, hon är jättesnäll! Gosig! Kelen! Väluppfostrad! Bäst! Men, som husse sa häromdagen, EN DIVA! Hon har liksom inte förstått att när en människa ber om nåt så ska det hända NU, inte om 2sek.
Sedan har jag inte krävt det ordentligt heller, men nu tänkte jag att nu är det dags :)

Så jag bad henne gå runt mig, sänka sig, trampa under sig med inre bak, vända, friendgame, mm, fungerar, men i nonchalant anda. Bad henne trava runt mig (har aldrig bett om det innan) och hon nonchalerade, kollade åt ett annat håll och var allmänt divig, matte fick till en rackarbajsarsnärt med repänden på rumpan och oj!!!! Vad hon flög i luften och kickade MOT mig! Jag gick på igen och visade vägen med höger (va i höger varv) och man såg att hela hon bara lyste: "jahaaaa! Det var du som bestämde alltså" och sedan kunde jag stanna, backa, vända, trava båda varv Och galoppera båda varv, med koncentration, fokus och vilja att göra matte tillags!

Måste jag säga att idag är jag såååå nöjd med våra hästar!!!!!

Sedan fick de stå inne till kvällen och vila i boxarna och fick rapport av Lotta att trots de hållt på med Tobbe på ridbanan och in å ut ur stallet så hade tjabo varit lugn och inte levt rövare i boxen! WOOW!!!
Tack för idag!!!



Kommentarer
Chrissie P

Vad bra jobbat! Skönt att kunna få bort attityd"problem" och sånt med nacken. kul att det går så bra.

2012-09-07 @ 23:45:39
URL: http://chrissiep.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0