Drogad...

Jahapp...
Igårkväll hade ju Molly "rännskita" fortfarande! Skumt tyckte jag å tempade å då hade hon 39,5•c! Gav henne probimin och massa vatten och tänkte att "det går nog över till imorn"
Johan var där imorse kl 7 å skulle släppa ut dem, tempade Molly som då hade 39,4 och bajsade vatten!
Hon hade druckit hela hinken vatten och ätit som vanligt på natten å verkade må som vanligt så johan gav probimin och vi avvaktade en stund. Vid 10var jag där och kollade AT (allmäntillstånd) och hon verkade liiiite loj men ungefär som vanligt, hade jag inte vetat om febern så hade jag aldrig reagerat. Tempade å hon hade 39,6 och bajsade vatten :( jag tvättade rent Babben och svans och avvaktade tills Johan skulle sluta jobba mitt på dagen.
Var där kl 12, då hade tempen sjunkit till 37,9!!! Men alla tecken som man ska va vaksam på stämde (de jag skrev om i tidigare inlägg) bestämde mig för att åka in till ultuna. Hellre en gång för mycket än en gång för lite!!!

Barn till Mommo å morfar å häst in i transporten (som hon snällt knatade på) när vi kom fram fick vi komma in på isoleringsrum (de vet ju inte om hästen som kommer in kan smitta till nån annan) sedan var två studenter och en djursjukvårdare där och började göra en grundlig undersökning.
Ena killen lyssnade JÄTTELÄNGE med stetoskopet och då blev jag jättenervös och höll på att svimma å sa det att "hennes pappa fick tas bort igår
Pga ett medfött hjärtfel,
Så jag blir jätteorolignär du lyssnar så länge"
Men han sa att eftersom han lär sig så måste han lyssna noga och lyssna länge för att kunna höra om det låter konstigt. Och då sa sjukvårdaren att
"hette han Elvis" så berättade
Hon att hon träffat honom och att det var sorgligt allt det :'(

Sedan kom den ansvariga veterinären och de rapporterade och hon undersökte igen. Molly var så duktig! Stod som ett ljus när de lyssnade, tempade, kände, kolla slemhinnor, näsa, ögon, ja allt!
Hon fick så mycket beröm!!

Sedan gjorde de en rektalundersökning samt sondade ner i magsäcken för att se om det satt fast nåt någonstans, men det gjorde det inte.

De satte port och kopplade dropp å tog massa prover så nu står hon där inatt, helt ensam, och jag hoppas hon mår bra...

De skulle ringa om läget försämrades under natten annars hör de av sig mitt på dagen imorgon när de fått svar på alla prover...

Kändes så konstigt att lämna min lilla sessa där...
Men där är hon iallafall i goda händer, så jag ska försöka sova gott :(



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0