För nya läsare och mig själv (sammanfattning)

En liten resume över vad som skett med Molly de senaste två veckorna...
  • fredag 21sep står i ny hage med Tjabo, hagen har inte mkt bete, men obetad under sommaren och rätt mycket ogräs m.m.
  • lördag 22sep på morgonen släpper jag ut Tjabo och hans kompis Tobbe i den hagen, de springer och har rajraj då Tobbe stått själv sedan juni pga fång, molly är lite lös i magen och jag tror att hon blir stressad av att de springer så jag reagerar inte, när vi ska lasta och åka till tävlingen så tvekar hon och bajsar väldigt löst (komockesubstans) och min pappa reagerar, men jag tror att det bara bréror på stressen säger jag (dock är hon inte stressad och jag vore ha vetat att hon inte var det, men jag trodde verkligen det)
  • ´ska lasta och åka hem från tävlingen nån timme senare, är jättelös, vägrar lastas (hon går alltid in snällt annars)
  • kommer hem, jättelös, släpper ut henne i den hagen igen och tänker att det nu lugnar sig till kvällen
  • Tar in henne på kvällen och hon är lös, tempar, har 39,5! Ger probimin i betfor och avvaktar till morgonen då hon äter dricker och verkar pigg.
  • Morgonen sön 23sep har hon 39,6, verkar pigg och äter
  • Kl 10 är hon pigg har 39,4, äter och dricker men bajset liknar mer och mer vatten'
  • kl12 verkar hon lite lojare än vanligt, 39,5, genomskinligt bajsvatten, puls över 60, kalla öron, bleka slemhinnor mm
  • åker in till ultuna på em, får dropp
  • mån 24 hon får endast dropp och de tar massa blodprover. magen stabiliserar sig under dagen
  • tis 25 hon får förstoppning och koliksymtom så de sondar med parrafinolja och vatten och övervakar
  • ons 26 får hon 0,5kg hö i tussportioner fördelat över dygnet, lite förstoppad
  • tor 27 fortfarande tussportioner men nu 2kg/dygn
  • fre 28 får 3kg hö/dygn och har ingen förstoppning, normal avföring, temp 37, redo att åka hem.
  • lör 4kg/dygn 6ggr/dag samt 2dl betfor morgon och kväll med kraffts magtarm i.
  • sön 5kg/dygn, ska öka 1kg/dygn varje dag. allt bra och hon skadar ögat mot kanske krubban eller vattenhinken, tar ut vet som ger fucithalmic och jag ska kyla ögat så avvaktar vi med antbiotika till morgondagen då det skulle slå ut tarmen ifall vi sätter in det.
  • mån 1okt, ÖGAT BRA!! (Fortsätter med salva 5dygn totalt) 6kg hö
  • tis 2okt 7kg hö
  • ons 8kg hö
  • tor 9kg hö, på kvällen märker min stallkamrat att hon är svullen i bakbenen (lymfa?) tar tempen, har 38,2, lite lösare avföring, men fortfarande bollformade. på kvällen blir den ännu lösare, temp 37,8...
  • fre 5okt kobajsformat på avföringen på morgonen, äter och dricker bra, pigg, 37,8 i temp, geggig svans...
  • kl 10,30 hade hon druckit en halv hink och ätit upp bra, fick mer hö
  • kl 14,30 hade hon 38,2 i temp, geggiga ben och svans, kobajsform på avföringen, kalla öron, bleka slemhinnor... gav probimin
  • kl 17 fick hon hö, hade inte bajsat nämvärt
  • kl 21 hade hon bajsat två kobajshögar men även några högar med bollformat bajs, men löst, men hade ändå form, så jag fick upp hoppet. har köpt ett foder som räknas som grovfoder och är snällt mot magen och gav 2dl sånt med magtarm och probimin, gav hö och vatten och ska dit tidigt imorgon och se hur statusen är.
under hela tiden sedan hon kommit hem har hon stått på box, med spån, tagit promenader, men inte ätit nåt ute.
 
Nån som har några tips? ALLT EMOTTAGES TACKSAMT!!!!!!
Tack för att ni tog er tid att läsa <3
 
//världens oroligaste Matte :´(


Kommentarer
Madde

Stackars Molly :-( och dig med all oro det för med sig...

2012-10-05 @ 22:22:09
Chrissie P

Åh, har tyvärr inga bra tips. Hoppas hon repar sig snart!

2012-10-05 @ 22:40:45
URL: http://chrissiep.blogg.se/
Elin

Ursch Tette. Jag hoppas att det löser sig för er. Någon gång måste eländet ta slut :(

2012-10-05 @ 23:16:09
URL: http://beautyalices.blogg.se
Anna

Det låter fruktansvärt jobbigt! Vad säger veterinären? Jag köpte bio-premium till min häst förra året i samband med att hon hade diarre under en längre period och har gett i fodret sen dess varje dag. Hon har varit bra i magen sedan dess.

http://www.svedvetbutiken.se/product.php?id_product=3

Men kan hon kanske ha sand i tarmen? Då är det ju bra att ge loppfrön som man köper på Granngården



Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillatjabos

Här kommer vardagen och träningen med vår Quartervalack Suspisious Mind, även kallad Tjabo, uppdateras så ofta jag hinner. Tjabo är vår första Quarter, och även vår första unghäst. Han är född i maj- 08 och har hunnit bli 5 år nu... Sedan köpte vi Tjabos lillasyster Elvis Shy Molly "Molly" i feb 2012. En rödhårig fuxbrud med skinn på nästan, född aug 2011. Välkomna in och se vad vi pysslar med :)

RSS 2.0